Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen Gesubsidieerde arbeid Kop van Noord-Holland
Gesubsidieerde arbeid Kop van Noord-Holland
Openbaar belang (doel)
De behartiging van een goede uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening en Participatiewet.
Vestigingsplaats
Schagen
Deelnemers
Den Helder, Hollands Kroon en Schagen
Structuur
Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In de Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde Arbeid Kop van Noord-Holland artikel 6 is de samenstelling van het algemeen bestuur geregeld. Per 25.000 inwoners mag een gemeente 1 lid benoemen. Schagen heeft 2 leden op een totaal van 7 leden. Vertegenwoordiging in het AB door wethouder S.J.A. van der Veek
Raadsrapporteurs
M. Sanders en W. van de Sande
Financieel belang
Bijdrage 2020
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2020)
Eigen vermogen (31-12-2020)
Vreemd vermogen (01-01-2020)
Vreemd vermogen (31-12-2020)
5.377
50
50
0
0
Bedragen x € 1.000
Risico's
De deelnemende gemeenten hebben ingestemd met een werkconvenant. Dit houdt in dat deelnemende gemeenten gesubsidieerde arbeid ondersteunen door het gunnen van een bepaalde hoeveelheid werk en omzet aan Probedrijven NV. Dit convenant is in 2017 door de gemeenten voor onbepaalde tijd bekrachtigd.
Verder hebben de gemeenten besloten de regeling Beschut werken en Duurzaam aan het werk via de GR door Probedrijven N.V. te laten uitvoeren. Daardoor wordt de uitstroom van de Wsw door natuurlijk verloop deels gecompenseerd door nieuwe instroom. Dat heeft zowel positieve gevolgen voor het aantal sociale arbeidsplaatsen in de regio, als voor de exploitatie en uitvoering, omdat voor een deel schaalvoordelen
kunnen worden behouden.In februari 2021 is er een onderhandelingsakkoord voor de nieuwe cao Aan de slag. De gevolgen, ook financieel, zijn nog niet in kaart te brengen. Het is in ieder geval goed nieuws dat onze mensen een cao hebben.
Een risico is dat de gerealiseerde loonkosten de subsidie overtreft.
In dat geval zijn de deelnemende gemeenten statutair verplicht het tekort aan te vullen.
De Wsw zal op basis van allocatie van middelen door het Rijk, worden gefinancierd uit de re-integratie uitkering van Sociaal Domein. Dat betekent dat voor de uitvoering van de huidige programma's, door de bezuinigingen op het integrale participatiebudget en dus de Wsw, door korting op middelen door de Rijksoverheid, minder middelen beschikbaar zijn.Voor ramingen willen we u verwijzen naar de begroting van de GR 2020.
In 2017 zijn afspraken tussen gemeenten in de Kop van Noord-Holland gemaakt over samenwerking in het kader van het sociaal domein. In dat verband is het volgende van belang. Op 17 juli 2017 is door de gemeenten in de Kop van Noord Holland het ‘Convenant intergemeentelijke samenwerking arbeidsparticipatie’ bekrachtigd. Het convenant is het resultaat van meerdere jaren beleidsontwikkeling binnen de regio en geeft weer op welke wijze tussen de deelnemende gemeenten Den Helder, Hollands Kroon en Schagen onderling, de komende jaren met de GRGA en Probedrijven
willen omgaan. Het convenant bevestigt de opdracht aan de GRGA en Probedrijven de Wsw en Beschut Werken uit te voeren.Het Algemeen Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Kop van Noord-Holland hebben in 2020 besloten om blijvend banen met loonkostensubsidies te realiseren.
Het gaat om maximaal 600 duurzame banen. Probedrijven voert de banen uit. Deze opdracht is tot stand gekomen na de pilot LKS (loonkostensubsidie) die in samenwerking met gemeenten en Probedrijven is uitgevoerd. Het is de bedoeling om de structuur en de financieringsafspraken die zijn gemaakt in stand te houden en de komende vijf jaar de samenwerking verder vorm te geven en te monitoren.De belastingdienst heeft het standpunt ingenomen dat de GRGA niet vennootschapsbelastingplichtig is. De GRGA heeft namelijk geen onderneming als grondslag.
Verder heeft de belastingdienst beschikt dat de GRGA en Probedrijven NV fiscaal voor de Btw een fiscale eenheid vormen. Voor uitvoering van deze fiscale eenheid zijn procedures tussen de NV, GRGA en deelnemende gemeenten afgestemd.
Met de invoering van de Wnra en de verruiming van het begrip ambtenaar in de ambtenarenwet 2017 worden de Wsw-ers ambtenaar. Dit ondanks de duidelijke keuze in de Wsw die in het verleden gemaakt is om Wsw-ers een andere rechtspostie te geven dan ambtenaren. De consequenties hiervan zijn dat alle Wsw-ers zich moeten houden aan strengere integriteitsregels die gelden voor ambtenaren en de ambtseed moeten afleggen. Voordeel van de GRGA is dat werknemers al een integriteitsprotocol hebben ondertekend die gelijkwaardig is aan die van de ambtenaren. Belangenorganisatie Cedris is bezig met de VNG om tot een praktische oplossing te komen.
De GRGA heeft in het boekjaar 2020 te maken met het coronavirus. Dit coronavirus zal niet van invloed zijn op de continuïteit van de GRGA. Immers de gemeenten staan borg voor de salariskosten van de medewerkers in de GRGA. De maatregelen omtrent het coronavirus worden gecoördineerd vanuit Probedrijven. Deze aanpak is te vinden de rapportage van Probedrijven.
Zienswijze
De gemeente heeft als zienswijze op de Begroting 2020 van de Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde Arbeid dat deze zorgvuldig is opgesteld en geen aanleiding geeft voor aanvullende opmerkingen.
Beleids- voornemens
Voor 2020 waren er geen aanpassingen van het bestaand beleid.
Kengetallen
In de jaarrekening 2020 is rekening gehouden met de volgende kengetallen (voor Schagen):
Wsw-ers in dienst bij GR en Begeleid werken realisatie in Se: 160,55 (begroot 159,48)
Beschut werken realisatie in Se: 13,94 (begroot 15,00)Doelrealisatie
De Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde Arbeid verzorgt voor de gemeente de werkgeversrol en tewerkstelling van mensen die onder de Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw) en het Beschut werken van de Participatiewet vallen.
Op grond van de wetgeving wordt de Wsw afgebouwd en is er nieuwe instroom van Beschut werken.
Ontwikkelingen en doelstelling zijn aangegeven in onderdeel 4.1.4: Inwoners die beperkt zijn om volledig betaald werk te verrichten participeren naar vermogen.Webadres
www.probedrijven.nl
- Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
Openbaar belang (doel)
Het gezamenlijk behartigen van belangen, die de schaal van de individuele gemeenten te boven gaan, ten behoeve van de veiligheid van de bevolking in het samenwerkingsgebied. De veiligheidsregio Noord- Holland Noord staat voor het verkleinen van risico’s en het beperken van leed en (gezondheids)schade bij incidenten. Dit doen we door het bieden van adequate hulp en intensief samen te werken met andere partijen die betrokken zijn bij veiligheid en hulpverlening. Burgers en bedrijven stimuleren we tot zelfredzaamheid en het nemen van eigen verantwoordelijkheid.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Alkmaar, Castricum, Bergen, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec en Texel.
Structuur
Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In artikel 9 eerste lid van de (gewijzigde) Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio NHN is geregeld dat het algemeen bestuur beslist bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken geeft de stem van de voorzitter de doorslag. In artikel 9 lid 2 is geregeld dat ieder lid van het algemeen bestuur een aantal stemmen heeft afhankelijk van het percentage dat de gemeente bijdraagt aan de begroting van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Vertegenwoordiging in het AB door burgemeester M,J.P. van Kampen.
Raadsrapporteurs
J. Wiskerke en C.C. Wang
Financieel belang
Als de opgenomen beleidsdoelen worden gehaald binnen de bestaande begroting.
Bijdrage 2020
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2020)
Eigen vermogen (31-12-2020)
Vreemd vermogen (01-01-2020)
Vreemd vermogen (31-12-2020)
3.377
3.425
5.327
8.228
339
359
Bedragen x € 1.000
Risico's
In het jaarverslag 2020 van de veiligheidsregio is een risicoprofiel opgenomen met een totale reikwijdte van € 1.295.000. De ratio weerstandsvermogen versus weerstandscapaciteit bedraagt op basis van de aanwezige buffer € 1.912.000 / € 1.295.000 * 100% = 147 %. Dit houdt in dat de Veiligheidsregio in staat is om de onderkende risico’s financieel te dragen.
Zienswijze
De zienswijze voor de begroting 2020 is met de vier gemeenten in de Kop van Noord-Holland tot stand gekomen en in de regionale raadscommissie Noordkop (RRN) van 6 juni 2019 behandeld. In de raadsvergadering van 25 juni 2019 heeft u besloten om de volgende zienswijze in te dienen:
- Programma Brandweer
Het Algemeen Bestuur van de veiligheidsregio Noord-Holland Noord wordt verzocht om dit programma te monitoren. Vooraf moeten de financiën geregeld zijn en in beeld zijn, dit is al eerder in een zienswijze aan de veiligheidsregio aangegeven. Onduidelijk is wat er in 2020 in het programma brandweer 360 wordt gedaan en hoe dit wordt aangepakt.
Antwoord DB:
Het Algemeen Bestuur gaat dit programma monitoren. Indien de genoemde ontwikkelingen leiden tot nieuw beleid en taken dan worden de financiële consequenties in beeld gebracht en voorgelegd aan het bestuur.- Programma meldkamer
De veiligheidsregio wordt verzocht om nadere toelichting te geven op de financiële gevolgen en vooral met betrekking tot een eventueel risico als het vangnet niet toereikend is. De kosten die zijn ontstaan worden verder uitgewerkt in de begroting onder het kopje weerstandsvermogen. De berekeningen die daar worden genoemd zijn onduidelijk, nadere toelichting is nodig.
Antwoord DB:
De inschatting van het risico dat de project/frictiekosten hoger uitvallen klein is (25%). In de risicoparagraaf is aangegeven dat de verwachting is dat dit binnen het weerstandsvermogen is op te vangen.- Programma Veiligheidshuis
Klopt de constatering dat de genoemde programma's onder de commissie Zorg & Veiligheid vallen en dat de Veiligheidsregio alleen een faciliterende rol heeft voor deze commissie?
Antwoord DB:
De genoemde programma's vallen onder de bestuurlijke aansturing van de commissie Zorg & Veiligheid. De Veiligheidsregio faciliteert zowel deze commissie als deze programma's.- Algemene opmerking
De Veiligheidsregio wordt verzocht om te zorgen dat alle gemeenten dezelfde informatie hebben. Nu wordt er geconstateerd dat er gemeenten zijn met een informatie achterstand. In deze zienswijze, als ook in de zienswijze van de kadernota 2020, worden er verduidelijkende vragen gesteld. Deze vragen kunnen worden weggenomen door middel van een goede afstemming en voorbereiding tussen de Veiligheidsregio en de gemeenten. Het is van belang om de samenwerking te verbeteren en om in overleg te komen tot een goed werkproces om deze afstemming te borgen.
Antwoord DB:
Alle gemeenten hebben exact dezelfde informatie ontvangen. Graag hoort het bestuur van de Noordkop gemeenten welke informatie zij niet ontvangen hebben.
Het bestuur van VRNHN vindt een goede afstemming met de gemeenten ook van groot belang. De directie heeft daarvoor ook bij de regionale raadsbijeenkomsten, zowel bij de kadernota als de begroting en jaarrekening, de stukken met de raden besproken en vragen mogen beantwoorden. Daarnaast roept het bestuur de Noordkop gemeenten op om eventuele vragen vooraf ambtelijk ook bij de veiligheidsregio neer te leggen, zodat deze van tevoren beantwoord kunnen worden.Beleids- voornemens
Het motto van Veiligheidsregio Noord-Holland is ‘samen hulpvaardig’ om leed en schade te voorkomen en te beperken. De komende jaren wil zij zich meer richten op het verkleinen van risico’s en focussen op preventie. In het beleidsplan laat de VR zien dat ze dit doel wil bereiken door samen te werken. Niet alleen met gemeenten en andere ketenpartners, maar ook met inwoners en ondernemers. Samen gaan zij aan de slag met voorkomen, voorbereiden, coördineren en hulpverlenen.
De zes thema’s zijn: veiliger leven, veiligere gebouwen, veiligere evenementen, samenwerking tijdens crisis, goede hulpverlening om levens te redden en het tegengaan van maatschappelijke onrust.Kengetallen
- Solvabiliteitsratio 0,15
- Netto schuldquote 0,48
- Structurele exploitatieruimte 3,12%
Duiding kengetallen
Solvabiliteit: algemeen wordt een ratio van 1 of hoger gekwantificeerd als voldoende. Bij VR NHN is de ratio beduidend lager wat wordt veroorzaakt door:- een relatief laag eigen vermogen; als gevolg van een restrictie van maximaal 2,5% van de totale lasten (zie paragraaf Weerstandsvermogen);
- een omvangrijke lening portefeuille als gevolg van de overname van roerende en onroerende goederen van gemeenten in het kader van de regionalisering in 2014.
Netto schuldquote: algemeen wordt ratio van 1 of lager gekwantificeerd als voldoende. Meerjarig voldoet de VR NHN aan deze norm.
Structurele exploitatieruimte: deze begroting is gebaseerd op structurele baten en lasten. De opgenomen incidentele baten en lasten zijn beperkt waardoor de ratio laag is.
Doelrealisatie
In 2020 zijn o.a. de volgende speerpunten gerealiseerd:
Ambulancezorg
- De landelijke vaststelling van het kwaliteitskader spoedzorgketen is afgerond. Deze beschrijft hoe partijen in de zorg met elkaar willen samenwerken om iedere patiënt met acute zorgvraag 24/7 spoedzorg van goede kwaliteit te leveren.
- De voorbereidingen wet ambulancezorg 2021 is gerealiseerd.
Brandweer
- Het experiment brandweer assistent is afgerond.
- Het brandweerzorgplan voor gebied fase 1 (binnen team Alkmaar) is vastgesteld.
Ghor
- De Analyse verminderd zelfredzaamheid is gerealiseerd.
- Het Hazard responseteam voor Chemisch Biologisch Nucleaire incidenten is geïmplementeerd.
Meldkamer
- Het optimaliseren van het triageproces en de werkwijze op de meldkamer voor een efficiëntere ketensamenwerking door een éénduidige en optimale urgentieclassificatie en een protocol voor éénduidige triage liggen op schema.
Risico- en crisisbeheersing
- Het risicoprofiel 2020-2023 is vastgesteld.
- De voorbereidingen voor de Wet Veiligheidsregio’s liggen op schema.
- De verkenning uitgevoerd naar de rol van de veiligheidsregio bij de effecten van digitale verstoringen.
Zorg- en Veiligheidshuis
- De implementatie Wet verplichte GGZ is afgerond.
- De evaluatie of de huidige formatie toereikend is om de groeiende aantal casussen tijdig te kunnen afhandelen is gerealiseerd.
- Hett voorstel Zorgcoördinatie Mensenhandel is door het bestuur vastgesteld.
- De regiovisie Geweld hoort nergens thuis is vastgesteld.
Deze speerpunten dragen ook bij aan resultaat 2.3 van het sociaal domein
Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen GGD Hollands Noorden
GGD Hollands Noorden
Openbaar belang (doel)
Gezamenlijk de belangen behartigen die de schaal van de individuele gemeenten te boven gaan, voor gezondheid van de bevolking in het samenwerkingsgebied. De GGD Hollands Noorden bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid en veiligheid van de inwoners van Noord-Holland Noord.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec, Uitgeest, Texel
Structuur
Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In de gemeenschappelijke regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst Hollands Noorden is in artikel 9 de stemverhouding geregeld. Hierbij geldt de volgende sleutel: één stem voor gemeenten tot 10.000 inwoners, twee stemmen voor gemeenten tot 20.000 inwoners en zo voort. Op basis van de inwonersaantallen per 1 januari 2017 heeft Schagen 5 stemmen op een totaal van 74.Vertegenwoordiging in het AB door wethouder S.J.A. van der Veek
Raadsrapporteurs
M. Sanders en M. Mulder
Financieel belang
De bijdrage 2020 betreft :
- Algemeen € 859.180
- 0-4 jarigen en adolescenten € 633.723
- OGGZ € 67.025
- Huisvesting JGZ € 100.009
- Veilig Thuis € 488.181
Bijdrage 2020
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2020)
Eigen vermogen (31-12-2020)
Vreemd vermogen (01-01-2020)
Vreemd vermogen (31-12-2020)
2.148
221
1.600
1.877
15.448
16.875
Bedragen x € 1.000
Risico's
Jaarlijks worden financiële risico’s ingeschat naar mogelijke omvang en de kans dat deze zich voor doen. Per risico wordt een bedrag berekend en wordt de benodigde weerstandscapaciteit berekend. De volgende financiële risico’s zijn geïnventariseerd als belangrijk voor het weerstandsvermogen:
1. Minder opbrengsten maatwerk/aanvullende producten
jeugdgezondheidzorg door beleidskeuzes bij gemeenten
2. Minder opbrengsten forensische geneeskunde door aanbestedingen
Politie en Justitie en sluitingen locaties
3. Effecten herziening functiewaardering door hogere inschalingen
Indien één of meerdere van deze risico’s zich voor dreigen te doen,
worden de negatieve financiële effecten, zoveel als mogelijk is,
beperkt in de flexibele schil van de organisatie. De wegvallende
dekking van de overhead is echter een ingewikkelder vraagstuk.Zienswijze
De gemeente heeft een zienswijze over de begroting 2020 afgegeven en daarin is opgenomen dat:
1. Een positieve zienswijze af te geven op de begroting 2020.
2. Daarbij de GGD te verzoeken:
a. om, op basis van een dialoog met de raden, de beoogde
resultaten en maatschappelijk effecten als bijlage toe te
voegen aan de begroting 2020, voor aanvang van het
begrotingsjaar.
b. Een overzicht van alle plustaken per gemeente als bijlage
toe te voegen, met ingang van eerstvolgende (wijziging van
de)begroting.Beleids- voornemens
Het jaar 2020 heeft grotendeels in het kader gestaan van de bestrijding van de COVID- 19- pandemie.
De verwachting is dat dit ook voor het kom ende jaar gaat gelden. De COVID- 19- pandemie heeft organisatorisch en financieel een grote
impact op de GGD: vanaf april zijn in het werkgebied 7 testlocaties tot stand gekomen en bestond het Corona Team (testen, bron- en contactonderzoek) eind 2020 uit maar liefst 293 fte. Dit aantal groeit nog steeds om dat vanaf 2021 ook gestart is met vaccinaties. De meerkosten voor COVID- 19 krijgt de GGD volledig vergoed door het Ministerie van
VWS. De reguliere medewerkers van de GGD zijn echter onverminderd doorgegaan met hun werkzaamheden. Werkzaamheden die anders waren dan normaal, vanwege hun inzet bij het crisisteam of om dat de
dienstverlening was aangepast voor de afdeling/ het programma waarvoor medewerkers werkzaam zijn.Financiële afspraken Covid-19
In het Bestuurlijk Overleg tussen VWS, VNG en GGD GHOR Nederland van 14 juli 2020 zijn bestuurlijke en financiële afspraken gemaakt over de bekostiging van de Covid-19 maatregelen.
In opdracht van de VNG, in afstemming met GGD GHOR Nederland, heeft AEF, bureau voor maatschappelijke vraagstukken, onderzoek gedaan naar een indicatie van de gerealiseerde kosten (tot en met mei 2020) en een raming gegeven van de kosten van 1 juni tot en met eind 2020. Daarbij is gekeken naar de extra kosten die GGD 'en en veiligheidsregio's hebben gemaakt in kader van de COVID-19 pandemie.
Afgesproken is dat GGD 'en en Veiligheidsregio's via de Voorzitter van de Veiligheidsregio een voorlopige opgave indienen van de meerkosten tot en met juni én een raming van de meerkosten voor de periode juli tot en met december, conform de definities uit het AEF-rapport. Het betreft hier een administratieve handeling voor de voorzitters; het bestuur van de GGD is zelf inhoudelijk verantwoordelijk voor hun aanvragen.
Tevens kunnen GGD ’en een voorschot aanvragen ter hoogte van de meerkosten tot en met juni. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een afgestemd format. In het format wordt onderscheid gemaakt naar de volgende posten:
• Specifieke meerkosten: Extra gemaakte kosten die direct aan Corona-
activiteiten zijn toe te wijzen (bron- en contactonderzoek,
bemonstering, etc.)
• Overige meerkosten: Extra gemaakte kosten voor reguliere taken
(bijvoorbeeld voor uitgestelde dienstverlening die moet worden
ingehaald en leidt tot externe inhuur)
• Minder inkomsten: Inkomstenderving (bijvoorbeeld door wegvallen van
inkomsten uit reizigersvaccinaties)
• Minder uitgaven: Kosten die GGD ’en minder hebben gemaakt voor
reguliere dienstverlening die later niet wordt ingehaald (bijvoorbeeld
de inkoop van vaccins)
Daarna wordt er maandelijks een opgave van de voorlopige kosten ingediend via dezelfde lijn, waarna VWS een aanvullend voorschot betaalbaar stelt aan de GGD'en. Afgesproken is dat GGD 'en alle meerkosten apart in hun financiële administratie registreren.
Na het afsluiten van het boekjaar dienen de GGD 'en uiterlijk voor 1 september 2021 (en/of van het volgende jaren steeds voor 1 september) de einddeclaratie in via de voorzitter van de veiligheidsregio.
Bij deze einddeclaratie wordt de goedgekeurde jaarrekening inclusief de accountantsverklaring van de huisaccountant van de GGD gevoegd bij de einddeclaratie.De veranderingen in de samenleving maken dat de GGD ook verandert. Daarom heeft de GGD de volgende speerpunten benoemd:
Programma Jeugd
Het programma Jeugd stond mede door COVID- 19 in het teken van de digitalisering van de
contactmomenten met ouders, kinderen en het onderwijs. De activiteiten op het consultatiebureau en de uitvoering van het Rijksvaccinatieprogramma gingen aangepast door.Programma Infectieziektebestrijding
Doordat het reizen werd afgeraden naar de meeste landen, bleef het spreekuuraanbod laag. De spreekuren werden vooral gevuld m et herhaalafspraken. De werkzaam heden van het team seksuele gezondheid zijn medio maart afgeschaald naar louter
spoedzorg. Ook de contactonderzoeken TBC, 1e screening en en de patiëntenzorg zijn tijdens de corona crisis doorgegaan. Vanaf begin juni werd weer gestart m et BCG- vaccinatie en vervolg screening en asielzoekers/
immigranten.Programma Kwetsbare burger
De activiteiten van de teams Vangnet & Advies en (V&A) en de Brede Centrale Toegang zijn zo veel mogelijk voortgezet met inachtneming van de richtlijnen van het RIVM. In het afgelopen jaar is V&A geregeld benaderd door melders die zich zorgen maakten over mensen die zij zagen afglijden, om dat andere instanties fysieke contacten met hun cliënten voor een groot deel hadden afgeschaald.
De forensisch artsen van de GGD zijn getraind om op verzoek van de politie bemonstering van verdachten uit te voeren en om hen te testen op COVID- 19. Met behulp van een noodprocedure is bestaande wetgeving aangepast, zodat verdachten getest konden worden.Veilig Thuis
De verwachte toename van adviezen en meldingen ten gevolge van de corona maatregelen en toenemende spanningen thuis is uitgebleven. In Noord-Holland-Noord is het aantal meldingen in 2020 nauwelijks gestegen (+2%) ten opzichte van het jaar ervoor. Het aantal adviezen nam met 6% toe, onder andere door de chatfunctie die ontwikkeld is tijdens de eerste lockdown. Veilig thuis ontving meer advies vragen en meldingen van niet-professionals (door gezin, buren, familie, vrienden)en minder van politie.Er was in 2020 een lichte verschuiving zichtbaar in de aard van de adviesaanvragen en meldingen. Veilig Thuis ontving in de eerste lockdown bijvoorbeeld meer meldingen over kinderen waarmee de
school geen contact kon krijgen. Bij de politie meldingen zag Veilig Thuis dat, door de oplopende spanningen, er in verhouding meer sprake was van fysiek geweld.Programma Onderzoek, Beleid & Preventie
De GGD en het RIVM houden door middel van surveillance zicht op de verspreiding van COVID- 19 in Nederland en Noord- Holland- Noord. Er zijn in april, juni en november panelonderzoeken naar de beleving van de Corona crisis uitgevoerd.
Kengetallen
Financiële kengetallen:
Netto schuldquote 0,5%
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle versterkte leningen 0,5%
Solvabiliteitsratio 10%
Structurele exploitatieruimte -1,2%Voor andere kengetallen willen wij u verwijzen naar de gezondheidsatlas die u kunt vinden op de website van de GGD.
Doelrealisatie
De GGD draagt bij aan de doelstellingen binnen het sociaal domein (met name de resultaten 1.1 en 1.2, 3.1 en 3.2 en 3.3)
Taken hierbij zijn:- Kennis hebben en informatie geven over de gezondheid van de inwoners,
- het organiseren van collectieve preventie (preventie gericht op alle burgers),
- uitvoering van infectieziektebestrijding en
- uitvoering van de taken op het terrein van jeugdgezondheid.
Een belangrijk deel van de taken van de GGD concentreert zich in het ‘voorveld’ (preventie, signaleren, monitoren), maar de GGD voert ook vangnettaken voor de gemeenten uit.
Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen Omgevingsdienst Noord-Holland Noord
Omgevingsdienst Noord-Holland Noord
Openbaar belang (doel)
Het verbeteren van de kwaliteit van de uitvoering van milieutaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor minimaal de basistaken door samenwerking tussen de bevoegde overheden (inclusief OM, politie, waterschappen). Deze taken betreffen in elk geval taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, en de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten.
Vestigingsplaats
Hoorn
Deelnemers
Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec, Texel en de provincie Noord-Holland.
Structuur
Algemeen bestuur (18 leden), dagelijks bestuur (4 leden) en een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In artikel 13, eerste lid van de (gewijzigde) Gemeenschappelijke Regeling RUD NHN is geregeld dat elk lid van het Algemeen bestuur (AB) in de vergadering een vastgesteld aantal stemmen heeft. Voor het aantal stemmen per gemeente wordt de volgende formule toegepast:
[(In te brengen budget gemeente/in te brengen budget alle gemeenten) + (Aantal inwoners gemeente/aantal inwoners alle gemeenten)]/2*(100-stemmen provincie /100)
Als gevolg van de mandatering van de VTH taken aan de OD NHN door de provincie Noord-Holland Noord is het aantal stemmen van de provincie Noord-Holland toegenomen. Voor het jaar 2020 is de stemverdeling (op basis van 100 stemmen) binnen het Algemeen bestuur als volgt verdeeld:
- Regio Kop van Noord-Holland 21 stemmen
- Regio West-Friesland 22 stemmen
- Regio Alkmaar 27 stemmen
- Provincie Noord-Holland 30 stemmenVoor wat betreft het Dagelijks Bestuur geldt dat deze gezamenlijk 48 van de 100 stemmen vertegenwoordigen in het Algemeen Bestuur. Vertegenwoordiging in het AB door wethouder H. Heddes.
Binnen het totaal van de 21 stemmen van de Kop van Noord-Holland heeft de gemeente Schagen er 5. Dit zijn er minder dan voorgaande jaren, wat te maken heeft met de terugname van taken.
Raadsrapporteurs
B. Glashouwer, A. Groot en J. Kröger
Financieel belang
Op de begroting 2020 heeft de OD NHN een indexering van 2,92 % toegepast. Voor de VTH-plustaken zijn zowel de baten als de lasten met 2,86 % geïndexeerd.
Het lumpsum bedrag aan de OD van ca. 8,5 ton bevat ook een klein deel voor projecten.
Bijdrage 2020
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2020)
Eigen vermogen (31-12-2020)
Vreemd vermogen (01-01-2020)
Vreemd vermogen (31-12-2020)
855
2.797
3.142
5.766
0
0
Bedragen x € 1.000
Risico's
De benodigde weerstandscapaciteit wordt gevormd op basis van een inventarisatie en waardering van de risico’s, zoals vastgesteld in de Nota weerstandsvermogen en risicobeheersing. De totaal benodigde weerstandscapaciteit wordt becijferd op € 330.000,-. De stand van de Algemene Reserve bedraagt na toevoeging van het rekeningresultaat over 2020 € 321.489. Dit betekent dat het verschil van € 8.511,- als risico bij de deelnemers ligt. Voor Schagen komt dit uit op €368,-
Zienswijze
De zienswijze voor de begroting 2020 is met de vier gemeenten in de Kop van Noord-Holland tot stand gekomen. Schagen heeft een aparte zienswijze ingediend ten aanzien van de taakvermindering (hieronder punt 5). In de raadsvergadering van 25 juni 2019 heeft u besloten om de volgende zienswijzen in te dienen:
- De OD geeft aan nog onvoldoende zicht op de diverse wensen te hebben ten aanzien van grote ontwikkelingen als de Omgevingswet en de financieringswijze en dat verdere invulling zal worden geven door begrotingswijzigingen. Dit heeft niet onze voorkeur.
- Het is belangrijk dat de pilot outputfinanciering dit jaar van start gaat zodat de bestuurlijke keuze voor de financieringsvorm geen vertraging oploopt en de discussie hierover in het AB gevoerd kan worden;
- De motivering voor afwijking van de FUGR regels met betrekking tot de indexering vinden wij tekort schieten;
- De weerstandscapaciteit is waarschijnlijk hoger dan uit de begroting blijkt.
- De taakterugname van Schagen is ten onrechte niet geïndexeerd.
Wat heeft de RUD er mee gedaan?
- Het Dagelijks Bestuur heeft een aantal projecten uitgewerkt en het projectvoorstel ter kennis gebracht aan het AB. Er zijn geen begrotingswijzigingen voorgelegd die zien op de grote beleidsontwikkelingen.
- De OD is gestart met de pilot. Tussentijdse rapportages ontbreken vooralsnog.
- De indexering is niet overgenomen door het AB met een toelichting op de afwijking.
- De OD heeft een overzicht gegeven van de reservepositie.
- De taakterugname is alsnog geïndexeerd hetgeen geleid heeft tot een lagere lumpsum.
Beleids- voornemens
De doelstellingen in de begroting 2020 zijn concreet en voorzien van indicatoren voor het behalen van het resultaat. Ze zijn gericht op kwaliteit van het afhandelen van de milieutaken binnen de gestelde termijnen.
Kengetallen
Kengetallen financiële positie
- Solvabiliteitsratio 37,91
- Netto schuldquote -22,96
- Structurele exploitatieruimte 10,82
Toelichting Kerngetallen financieel:
Netto schuldquote
Hoe lager het percentage, hoe beter. Met een netto schuldquote <90% valt de OD NHN dan ook in de minst risicovolle categorie. De OD NHN heeft zelfs een negatief percentage. Dit wordt veroorzaakt door dat de financiële middelen hoger zijn dan de schulden.
Solvabiliteitsratio
Hoe hoger dit percentage, hoe beter. Een hoog ratio betekend dat de organisatie relatief veel eigen vermogen heeft en goed in staat is om aan de financiële verplichtingen te voldoen. Met een percentage tussen de 20 en 50% valt de OD NHN in de neutrale categorie. Door het positieve resultaat is het eigen vermogen toegenomen en is het percentage hoger dan begroot.
Structurele exploitatieruimte
Hoe hoger dit percentage, hoe beter. Een percentage boven de 0% valt in de categorie die het minst risicovol is. De OD heeft voldoende structurele baten om de structurele lasten te dekken.Doelrealisatie
In de begroting zijn de ontwikkelingen binnen de taakuitvoering 2020 benoemd. Het behalen van de doelstellingen heeft te lijden gehad onder de coronapandemie. De vernieuwing van de automatisering ligt weliswaar achter op de oorspronkelijke planning, maar financieel blijft men vooralsnog binnen hetgeen was begroot.
In 2020 zijn ten gevolge van de taakvermindering de niet-basistaken milieu door Schagen zelf uitgevoerd. Door een combinatie te maken met de voorbereiding op de Omgevingswet zijn milieucursussen gecombineerd met Omgevingswetopleidingen. Dit heeft tot een besparing geleid in de opleiding van het eigen personeel. Daarnaast is met de invulling vacatures parate kennis van milieu in huis gehaald. Door de coronasituatie is lage prioriteit gegeven aan toezicht en handhaving op milieugebied. Dat betekent dat de er dit jaar flink minder is uitgegeven aan milieutaken. Een deel hiervan is eenmalig.
Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen Regionaal Historisch Centrum Alkmaar
Regionaal Historisch Centrum Alkmaar
Openbaar belang (doel)
Regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis, door het opbouwen en beheren van een zo breed mogelijke collectie historische bronnen materiaal en deze op een zo actief mogelijke wijze dienstbaar maken voor een breed publiek.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Hollands Kroon, Schagen, Bergen, Den Helder, Langedijk, Heerhugowaard, Alkmaar, Castricum, Heiloo en Texel.
Structuur
Algemeen bestuur, een dagelijks bestuur, een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In artikel 9 van de regeling is opgenomen dat ieder lid van het algemeen bestuur een aantal stemmen heeft op basis van het aantal inwoners van de gemeente, die het vertegenwoordigt. Hierbij geldt de volgende sleutel: één stem voor gemeenten tot 10.000, twee stemmen voor gemeenten tot 20.000, drie stemmen voor gemeenten tot 30.000 inwoners enzovoort. De gemeente Schagen komt hiermee op 5 stemmen. Vertegenwoordiging in het AB door burgemeester M.J.P van Kampen.
Raadsrapporteurs
B. Glashouwer en M. Struijf
Financieel belang
De bijdrage voor 2020 komt voor de gemeente Schagen uit op € 4,49 per inwoner. Naast de bijdrage hebben wij in 2020 ook een bedrag van bijna € 9.000,- ontvangen vanuit de resultaatbestemming 2019. Dit bedrag is niet in onderstaande tabel verwerkt.
Ten opzichte van 2019 ging onze bijdrage met € 3 duizend omhoog. Dit was met name het gevolg van de jaarlijkse indexatie.
Bijdrage 2020
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2020)
Eigen vermogen (31-12-2020)
Vreemd vermogen (01-01-2020)
Vreemd vermogen (31-12-2020)
209
134
439
422
0
0
Bedragen x € 1.000
Risico's
In totaal bedraagt het risico € 100 duizend. Het beschikbare weerstandsvermogen bedraagt € 272 duizend. De risico's kunnen daarmee volledig worden opgevangen binnen de eigen middelen.
Zienswijze
De raad heeft voor de begroting 2020 de volgende zienswijzen kenbaar gemaakt.
De raad heeft voor de begroting 2020 geen zienswijzen ingediend.
Beleids- voornemens
Met diverse gemeenten en hun leveranciers van softwareoplossingen is gewerkt aan de voorbereiding voor de aansluiting op het e-depot.
Inmiddels zijn er ook al een aantal digitale fotocollecties opgenomen in het e-depot. Deze foto’s zijn via de beeldbank raadpleegbaar.Het jaar 2020 was het eerste jaar waarin via ‘digitaliseren op verzoek’ de bezoeker de mogelijkheid had om vanuit huis gratis een archiefstuk te laten scannen. In het begin was het aantal archieven waaruit aangevraagd kon worden beperkt, in de loop van het jaar is dat uitgebreid. Zeker in verband met de sluiting als gevolg van Corona was dit een service die zeer op prijs werd gesteld. Op deze manier wordt in de geest van de Wet open overheid (WOO) en de Wet hergebruik overheidsinformatie (Who) de openbaarheid en raadpleegbaarheid van stukken optimaal, ook op afstand.
In 2020 is een nieuw inspectiebeleid geformuleerd, waarbij de inspecties niet alleen breder (dus niet alleen beperkt tot de belangrijkste informatiesystemen, maar organisatiebreed), maar ook dieper (niet alleen een check op de procedures maar ook een check op de navolging van de vastgestelde interne regels) uitgevoerd zullen worden.
Op basis van de KPI's is verslag uitgebracht aan colleges van B&W van bijna alle aangesloten gemeenten (incl. de GR’en GGD en VR) en op basis van deze rapporten is een benchmark samengesteld, die is verspreid onder alle aangesloten gemeenten.
In het kader van het toezicht op de niet-overgebrachte archieven heeft het Team Archiefinspectie de ontwikkelingen gevolgd bij Schagen. Waar nodig zijn kaders gesteld en is advies gegeven.
Kengetallen
- Inwoners (1-1-2019; de basis voor de berekening) 444.021
Apparaatskosten 1.332.984
Apparaatskosten per inwoner 2,99
- Formatie (exclusief inhuur) 16,29
Formatie per 1.000 inwoners 0,037
- Bezetting (exclusief inhuur) 16,03
Bezetting per 1.000 inwoners 0,036
- Kosten inhuur derden 119,254
Loonsom (exclusief overige personeelslasten) 1.278,258
Externe inhuur in % van loonsom + kosten inhuur derden 9,3%- Overheadlasten 450.964
Totale lasten 2.597.923
Overhead in % van totale lasten 17.36%Overige financiële kengetallen
- Netto Schuldquote -12,3%
- Solvabiliteitsratio 31,4%
- Structurele exploitatieruimte 2,5%
Toelichting financiële kengetallen
Netto schuldquote
Het getal weerspiegelt het niveau van de schuldenlast ten opzichte van de inkomsten. Het geeft een indicatie welk beslag de rentelasten en aflossingen op de begroting leggen. Hoe lager de netto schuldquote hoe beter.Solvabiliteit
Dit kengetal geeft inzicht in de mate waarin het Regionaal Archief in staat is haar financiële verplichtingen te voldoen. Hoe hoger de ratio, hoe beter.Structurele exploitatieruimte
Dit kengetal geeft aan hoe groot de structurele exploitatieruimte is. Hoe hoger hoe beter. Een positief percentage betekent dat de structurele baten toereikend zijn om de structurele lasten te dekken.Doelrealisatie
Deze gemeenschappelijke regeling faciliteert draagt actief bij aan de instandhouding van: culturele activiteiten, erfgoed en evenementen.
Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen Archeologie West-Friesland
Archeologie West-Friesland
Openbaar belang (doel)
De regeling draagt bij aan de slagvaardigheid van de gemeente met betrekking tot gebiedsontwikkeling en ruimtelijke ordeningsprocessen. Tevens versterkt het de cultuurhistorische identiteit.
Vestigingsplaats
Hoorn
Deelnemers
Drechterland, Enkhuizen, Hoorn, Koggenland, Medemblik, Opmeer, Stede Broec, Texel en Schagen.
Structuur
Het betreft een gemeenschappelijke regeling op grond van artikel 8 lid 3 Wet gemeenschappelijke regeling waarbij de gemeente Hoorn als centrumgemeente fungeert.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Er is sprake van een lichte vorm van samenwerking, waar delegeren en mandateren niet aan de orde zijn.
Raadsrapporteurs
Deze zijn niet benoemd.
Financieel belang
Bijdrage 2020
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2020)
Eigen vermogen (31-12-2020)
Vreemd vermogen (01-01-2020)
Vreemd vermogen (31-12-2020)
50
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bedragen x € 1.000
Risico's
De financiële verplichting geldt voor in ieder geval twee kalenderjaren en ook de opzegtermijn is twee kalenderjaren vanwege de maximale aanleveringstermijn voor rapporten over archeologisch onderzoek.
Zienswijze
Gelet op de lichte vorm van deze gemeenschappelijke regeling zijn het geven van zienswijzen op de begroting niet van toepassing.
Beleids- voornemens
Bij nieuwe bestemmingsplannen worden de archeologische- maar ook de cultuurhistorische waarden meegenomen door Archeologie West-Friesland. Hierdoor ontstaat een beter advies en kan voorkomen worden dat archeologische waarden worden aangetast of verloren gaan.
Kengetallen
n.v.t.
Doelrealisatie
We willen onze inwoners op een efficiënte manier helpen waarmee we dasdfasdf asdfad
willen voorkomen dat ‘onnodig’ onderzoek wordt uitgevoerd.
Webadres
willen voorkomen dat "onnodig onderzoek wordt uitgevoerd. Voor het jaar 2020 Is voor de gemeente Schagen het volgende gedaan:
In 2020 heeft Archeologie West-Friesland) extra werk voor ons verricht. Dit had te maken met een toename van het aantal bouwinitiatieven. Ook zijn werkzaamheden m.b.t. de Omgevingsvisie en bestemmingsplannen voor ons verricht.
www.archeologiewestfriesland.nl/
Overige verbonden partijen
- Overige verbonden partijen NV Bank Nederlandse Gemeenten
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Openbaar belang (doel)
De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Volgens de statuten is de BNG "bankier ten dienste van overheden", zoals gemeenten, provincies, gemeenschappelijke regelingen, politieregio's en met overheden verbonden instellingen en bedrijven op het terrein van volkshuisvesting, openbaar nut, onderwijs en gezondheidszorg. Door middel van zo goedkoop mogelijke financiële dienstverlening biedt de bank toegevoegde waarde aan haar aandeelhouders en de Nederlandse publieke sector.
Vestigingsplaats
Den Haag
Deelnemers
De Staat (50%), gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Structuur
NV, Raad van Commissarissen, Raad van Bestuur, Directie en staf, aandeelhouders.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Totaal aantal aandelen 55.690.720. De gemeente Schagen heeft 55.497 aandelen (0,1%).
Financieel belang
Ieder jaar wordt door de bank een dividend uitgekeerd dat gefixeerd is op 50% van de nettowinst. Op basis van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) moeten dividendopbrengsten verantwoord worden in de jaren dat ze ontvangen worden. In 2020 is dividend ontvangen voor een bedrag van € 24.974
Bijdrage 2020
25
Bedrag x € 1.000
Risico's
Het risico bestaat uit een lagere c.q. hogere uitkering van dividend.
Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert een bijdrage aan doelstelling 2 van het domein Burger en bestuur.
Webadres
- Overige verbonden partijen NV Houdstermaatschappij GKNH
NV Houdstermaatschappij GKNH
Openbaar belang (doel)
In het verleden heeft de gemeente aandelen gehad in het gasbedrijf Kop van Noord-Holland. Deze aandelen zijn uiteindelijk ondergebracht in de NV Houdstermaatschappij GKNH. Via deze NV heeft de gemeente recht op dividend dat wordt uitgekeerd door Alliander NV.
Vestigingsplaats
Twisk
Deelnemers
Alkmaar, Bergen, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec en Texel.
Structuur
NV, directie, Raad van Commissarissen, Algemene vergadering van Aandeelhouders
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
De gemeente Schagen bezit 393 (8%) aandelen op een totaal van 4.646 aandelen.
Financieel belang
De gemeente levert geen financiële bijdrage.
Bijdrage 2020
0
Bedrag x € 1.000
Dit jaar was het laatste jaar dat de NV Houdstermaatschappij GKNH dividend heeft uitgekeerd. De Houdstermaatschappij is geliquideerd en overgegaan naar Liander. Dit jaar is nog een dividend ontvangen van € 147.768.
Risico's
Het risico bestaat uit een lagere c.q. hogere uitkering van dividend.
Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert een bijdrage aan doelstelling 2 van het domein Burger en bestuur.
Webadres
- Overige verbonden partijen NV Huisvuilcentrale Noord-Holland (HVC)
NV Huisvuilcentrale Noord-Holland (HVC)
Openbaar belang (doel)
De HVC verwerkt de door de deelnemende gemeenten en waterschappen aangeleverde afvalstoffen. Het doel van de huisvuilcentrale is bij te dragen aan een duurzame samenleving en gemeenten en waterschappen te kunnen ondersteunen bij het behalen van hun milieu- en klimaatdoelstellingen.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
46 gemeenten en 6 waterschappen
Structuur
NV, Raad van Commissarissen, directeur en stakeholders (aandeelhouders).
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
De gemeente Schagen is aandeelhouder in de NV. Van 2.914 aandelen A heeft Schagen 72 aandelen in zijn bezit. Dit betekent een bestuurlijk belang van 2,4%
Financieel belang
Er is geen informatie beschikbaar voor het jaar 2020. De laatste bekende gegevens komen uit het jaarverslag 2019. Uit dit verslag blijkt het eigen vermogen per 31-12-2019 € 126 miljoen te bedragen.
Bijdrage 2020
5.265
Bedrag x € 1.000
Risico's
Een aanwezig financieel risico zit in het feit dat HVC is opgericht zonder eigen vermogen. Bij de oprichting van de HVC hebben de aandeelhouders ervoor gekozen om met elkaar garant te staan voor de investeringen die de HVC doet. Juist deze constructie stelt de HVC in staat om tegen gunstige voorwaarden leningen te kunnen afsluiten, waarmee investeringen worden gedaan waarvan de meerwaarde (energie of geld) terugvloeit naar diezelfde aandeelhouders. Het financieel meerjarenperspectief van HVC geeft de aandeelhouders het vertrouwen dat de hoofdelijke garantstelling binnen afzienbare termijn (uiterlijk 2024) tot het verleden kan behoren. De aandeelhoudersvergadering stemde in met het voorstel van de raad van commissarissen om - ondanks het gunstige perspectief - de komende jaren extra in te zetten op financiële onafhankelijkheid door in elk geval tot 2020 alle nettoresultaten jaarlijks aan het eigen vermogen toe te voegen. Dit blijft overigens een besluit dat elk jaar separaat voorgelegd zal worden, waarmee keuzemogelijkheden open blijven. De toezegging van de directie dat de HVC d.m.v. een extra efficiency-slag een extra duit in het zakje doet, werd met instemming ontvangen. Uitgangspunt daarbij is dat bezuinigingen binnen het bedrijf niet mogen leiden tot inboeten op de kwaliteit van de dienstverlening
Doelrealisatie
De doelen van de HVC zijn meerwaarde en maatwerk leveren voor de aandeelhouders op het gebied van hergebruik van grondstoffen, afvalbeheer en het opwekken en leveren van duurzame energie.
Streven naar de landelijke doelstelling van 75% gescheiden inzameling en hergebruik van huishoudelijk afval in 2020. Bijdragen aan het realiseren van de ambitie van 14% duurzame energie in 2020 voor gemeenten en waterschappen. En de bedrijfsvoering verduurzamen, zoveel mogelijk en daarnaast investeren in innovatie projecten, bieden een van een veilige werkomgeving en staan voor transparante
communicatie met onze belanghebbenden. Ter ondersteuning van de bovengenoemde doelen heeft de gemeente Schagen een nieuwe dienstverleningsovereenkomst afgesloten voor een periode van 15 jaar.Webadres
- Overige verbonden partijen Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord
Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord
Openbaar belang (doel)
Het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (ONHN) is opgericht om het innovatieve vermogen en de ruimtelijk omstandigheden van regio Noord-Holland Noord optimaal te benutten. Samen met de aandeelhouders en partners worden de kansen in de regio opgepakt.. ONHN creëert samen met overheid, bedrijfsleven en onderwijs de gezonde voedingsbodem voor een succesvolle regio nu en in de toekomst. Het gaat daarbij om de concurrentiekracht van de regio duurzaam te versterken. Hierdoor ontstaat groei van werkgelegenheid. Het gevolg hierin is onder andere een vitaler platteland, bloeiende kernen en steden en daardoor meer regionale welvaart. Dit doen we door de maatschappelijke vraagstukken zoals op het gebied van voeding, vrije tijd en energie te vertalen in economische kansen. Dit betekent goed oog hebben en houden voor markt-, technologische en maatschappelijke ontwikkelingen en de impact hiervan voor onze regionale speerpuntclusters agri & food, energie & water (maritiem) en toerisme & recreatie en de mogelijke cross-overs tussen deze speerpuntclusters.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (NHN) is een uitvoeringsorganisatie van 18 gemeenten in Noord-Holland Noord en Provincie Noord-Holland.
Structuur
NV, Raad van Commissarissen, directeur, aandeelhouders en stakeholders.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
# Aandelen % Aandelen
de Provincie 26.460 49%
de Aandeelhouders gevestigd in Regio
West-Friesland, gezamenlijk 9.180 17%
de Aandeelhouders gevestigd in Regio
Alkmaar, gezamenlijk 9.180 17%
de Aandeelhouders gevestigd in Regio
Kop van Noord-Holland, gezamenlijk 9.180 17%Binnen de regio Kop van Noord-Holland is de verdeling 3:3:3:1
(Den Helder, Hollands Kroon, Schagen, Texel) gehanteerd waarbij het totaal aantal
aandelen voor Schagen 2.754 bedraagt.Financieel belang
Er is een Aandeelhoudersovereenkomst en Dienstverleningsovereenkomst voor periode 2018-2025. Jaarlijkse financiële bijdrage, voor de gemeente Schagen wordt de bijdrage geraamd op € 109 duizend exclusief BTW inclusief de bijdrage voor Greenport.
Bijdrage 2020
109
Bedrag x € 1.000
Risico's
Zoals afgesproken in de Aandeelhoudersovereenkomst en de Dienstverleningsovereenkomst tussen partijen zal in 2021 een tussentijdse evaluatie van de samenwerking plaatsvinden. Op basis van de resultaten van de evaluatie wordt gekeken naar de wijze van continuering van de samenwerking. Dit kan financiële consequenties met zich meebrengen.
NB. De Vastgoed- en participatieactiviteiten zijn de afgelopen jaren op een verantwoorde wijze afgebouwd. Verantwoord wil zeggen dat de continuïteit van de N.V. niet in het geding is.Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert onze gemeente een bijdrage aan resultaat 1.6 van het economisch domein (Wij werken regionaal samen om de economische toekomst van de regio te versterken).
Webadres
- Overige verbonden partijen Surplus
Surplus
Openbaar belang (doel)
Het doel van de stichting is te komen tot bestuurlijke schaalvergroting op het gebied van bestuur, management en ondersteuning en het geven van meerwaarde voor de scholen c.q. het onderwijsveld.
Vestigingsplaats
Schagen
Deelnemers
De gemeente Schagen en Hollands Kroon.
Structuur
Surplus is een stichting.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Er is geen sprake van directe bestuurlijke participatie. De gemeenteraad besluit wel tot de benoeming van de leden van de raad van toezicht die namens de gemeente het toezicht uitvoeren. De voordracht van de leden verzorgt Surplus. De overheid moet van rechtswege een meerderheidsbelang in de raad van toezicht hebben. De gemeente houdt extern toezicht.
Financieel belang
Er is geen sprake van een financiële participatie.
Bijdrage 2020
0
Bedrag x € 1.000
Risico's
In geval van een faillissement bestaat de wettelijk vastgelegde plicht om te zorgen voor voldoende openbaar onderwijs en dus de kosten die daar uit voort kunnen vloeien.
Het aantal leerlingen neemt af en daarmee de Rijksfinanciering. Om exploitatieproblemen en eventueel druk op de kwaliteit van het onderwijs in de toekomst te voorkomen, onderzoekt Surplus samenwerkingsmogelijkheden en vormen.Doelrealisatie
Surplus levert samen met andere schoolbesturen primair onderwijs een bijdrage aan het realiseren van doelstelling 1 van het Sociaal domein. Met dien verstande, dat zij het openbare onderwijs voor de gemeente verzorgen.
Webadres