Algemeen
Resultaat
In het afgelopen jaar hebben wij u tussentijds geïnformeerd over de ontwikkeling van het saldo.
Bij de 2e Tussenrapportage 2020 kwam het saldo uit op € 564.000 positief.
Het jaarrekening resultaat 2020 komt uit op € 1.007.000 positief.bedragen x 1 milj.
rekening
begroting
rekening
2019
2020
2020
lasten
Domein ruimte en economie
8.373
6.383
4.948
Domein samenleving en gezondheid
50.620
61.760
57.758
Domein leefomgeving en duurzaamheid
16.235
18.835
18.933
Domein inwoner en bestuur
41.843
42.459
42.651
Totaal lasten
117.071
129.437
124.291
baten
Domein ruimte en economie
14.235
5.553
5.239
Domein samenleving en gezondheid
16.928
27.909
24.247
Domein leefomgeving en duurzaamheid
1.246
998
1.196
Domein inwoner en bestuur
92.368
94.232
95.087
Totaal baten
124.777
128.692
125.769
resultaat voor bestemming
7.706
-744
1.478
dotaties in reserves
27.791
14.376
14.816
onttrekking aan reserves
20.439
15.684
14.345
totaal mutaties reserve
7.352
-1.308
471
resultaat na reserves
354
564
1.007
V
V
V
De verschillen lichten we toe bij de domeinen of bij de toelichting op de balans. Enkele factoren die het verschil verklaren, zijn:Domein ruimte en economie
- Door een toename van het aantal aanvragen en door enkele grote bouwprojecten zijn meer bouwleges ontvangen (526 V)
Domein samenleving en gezondheid
- Er is minder uitgegeven aan onderhoud voor openbare verlichting. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat alle lichtarmaturen onlangs vervangen zijn. (97V)
- Lagere kosten voor gladheidsbestrijding: van de geraamde 25 strooibeurten zijn er 10 uitgevoerd. (83V)
Domein samenleving en gezondheid
- WSW kas overschot 2019 (146V)
- Maatwerkvoorzieningen jeugd, meerzorg-kosten als gevolg van duurdere trajecten (292N)
- Meerkosten Wmo als gevolg van toename cliënten (545N)
- Lagere kosten milieubeleid (177V)
Domein Inwoner en bestuur
- Meer ontvangsten Algemene uitkering na verschijnen december circulaire: accresontwikkeling en gelden 3e corona pakket. (154V)
- Meer opbrengsten toeristenbelasting (366V)
- Overige hier niet nader gespecificeerde verschillen (295V)
In de domeinen worden de ontwikkelingen binnen de doelstellingen en resultaten verder toegelicht.
Toelichting jaarrekening
Grondbeleid
In de paragraaf Grondbeleid staat de voortgang van de diverse bouwgrondexploitaties van de gemeente.Ontwikkeling grondexploitatieportefeuille
Via het MPG 2020 is voorgesteld om een zestal grondexploitaties af te sluiten: Schagen Beethovenlaan, Nes Noord, Haulo, ’t Zand Noord en Tuitjenhorn de Dijken en Burgerbrug Brede School. Dat is nu bij jaarrekening verwerkt. Er zijn in 2020 geen grondexploitaties vastgesteld. De grondexploitatieportefeuille omvat per 31-12-2020 nog 7 grondexploitaties.Onderbouwing (tussentijdse) winstneming
De winstneming komt ten gunste aan de reserve grondexploitaties. Voor de tussentijdse winstneming geldt de 'percentage of completion' methode (POC); oftewel de mate waarin kosten en opbrengsten zijn gerealiseerd. Bij de bepaling van de winstneming is vanuit het voorzichtigheidsprincipe rekening gehouden met project-specifieke risico's, zoals deze zijn verwoord in de MPG 2020. De marktrisico's zoals genoemd in de MPG 2020 zijn conform BBV niet meegenomen in de bepaling van de winstneming.Ontwikkeling boekwaarde
De boekwaarde - de som van gerealiseerde kosten en opbrengsten - is in 2020 per saldo met € 0,62 miljoen afgenomen. Per 31-12-2020 bedraagt de bruto boekwaarde van de bouwgronden in exploitatie € 7,59 miljoen.Ontwikkeling voorzieningen en reserve grondexploitaties
Voorzieningen worden getroffen bij een te verwachten nadelig resultaat van de grondexploitatie. Dit is alleen het geval bij grondexploitatie Lagedijk. De verliesvoorziening bedraagt per 31-12-2020 € 2,54 miljoen.Tafelzilver
De netto winst uit het verkoop van gemeentelijke vastgoed komt ten gunste van de 'tweede doelstelling tafelzilver'. Dit zal gefaseerd worden toegevoegd aan de reserve grondexploitatie omdat hier ook uit wordt geleend. De doelstelling bedraagt € 1,225 miljoen. De stand tafelzilver is € 1,312 miljoen per 31-12-2020. De doelstelling tafelzilver is hiermee behaald.Balans
bedragen x € 1.000
debet
credit
activa
2020
2019
passiva
2020
2019
vaste activa
vaste passiva
immaterieel
eigen vermogen
62.566
60.899
materieel
98.441
100.355
voorzieningen
7.052
6.635
financieel
12.078
12.407
vaste schulden > 1 jaar
57.389
58.544
vlottende activa
vlottende passiva
voorraden
3.298
6.014
uitzettingen < 1 jaar
9.225
4.453
schulden < 1 jaar
3.159
7.869
liquide middelen
9.170
8.251
overlopende activa
12.922
12.402
overlopende passiva
14.966
9.936
Totaal
145.134
143.882
Totaal
145.134
143.882
toelichting belangrijkste wijzigingen:
Activa
Het verschil bij de materiële vaste activa is per saldo het effect van nieuwe investeringen minus de jaarlijkse afschrijvingen op lopende investeringen.
De toename in de uitzettingen <1 1 jaar betreft mutaties in de belasting debiteuren en de "gewone" debiteuren.Passiva
Mutaties in de bestemmingsreserves zorgen voor een stijging van het eigen vermogen met € 2,5 miljoenCOVID-19 (Coronavirus) en jaarrekening 2020
De uitbraak van het corona virus dat de ziekte Het COVID-19 veroorzaakt, heeft financiële gevolgen voor de jaarrekening 2020.
Via rapportages in 2020 bent u hierover geïnformeerd. In deze jaarrekening is een aparte bijlage opgenomen waarin een financieel overzicht is opgenomen. Over het jaar 2020 is per saldo een bedrag van € 171.641 ten laste van de gemeenterekening gekomen.Financiële kengetallen
Risicobeheer, renterisiconorm, kasgeldlimiet
Voor de beheersing van de renterisico's gelden twee concrete richtlijnen: De renterisiconorm en de kasgeldlimiet (beide genoemd in de Wet FIDO).Renterisiconorm:
Het totaal van de leningen waarvan de rente komend jaar wordt aangepast en het bedrag van de jaarlijkse aflossingen, mogen samen niet meer bedragen dan 20% van het begrotingstotaal. In de tabel renterisiconorm is de ontwikkeling van de renterisiconorm weergegeven. Wij hebben geen langlopende geldleningen waarop wij de komende jaren een renterisico lopen. Dus blijven we hierdoor ruimschoots binnen de wettelijke norm (wet FIDO).Kasgeldlimiet:
De wet FIDO schrijft voor dat de toezichthouder (provincie) geïnformeerd moet worden als de kasgeldlimiet drie opeenvolgende kwartalen wordt overschreden. In 2020 is de kasgeldlimiet niet overschreden.Lastendruk
In de Coelo-atlas wordt ieder jaar een objectieve vergelijking gemaakt van de woonlasten per gemeente. De gemeente Schagen zit landelijk gezien op het gemiddelde met plaats 217. op de ranglijst. Op de ranglijst wordt de gemeente met de laagste woonlasten aangegeven met nummer 1 en de hoogste met nummer 355.Bij de berekening van het gemiddelde bedrag dat een huishouden aan gemeentelijke woonlasten betaalt, worden de OZB, rioolheffing en afvalstoffenheffing betrokken. De gemiddelde woonlasten in Schagen bedragen € 768,- landelijk is dit € 740,-. (voor nadere informatie zie de paragraaf lokale heffingen).
Risicobeheersing
Risicomanagement
Risicomanagement is het proces om risico's zodanig te beheersen dat meer zekerheid bestaat dat de organisatie haar doelstellingen zal realiseren.Het lag in de lijn van 2019 om in 2020 een impuls te geven aan de verdere ontwikkelingen van het risicomanagement. Doordat in 2020 heel veel aandacht naar de beheersing van de corona pandemie is gegaan, is deze impuls uitgebleven.
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
In de begroting kwam de ratio voor het incidenteel weerstandsvermogen uit op 1.06
Bij de jaarrekening is dit 2.1 als we uitgaan van de methode die bij de begroting 2021 is gehanteerd.De ratio voor structurele weerstandsvermogen bedroeg bij de begroting 3.0. Voor de jaarrekening is dit 5.3 (op basis van methode begroting 2021).
Aanpassingen in de risico's zijn:
Een hogere kans dat de corona crisis doorzet en dat ook de komende jaren de kans op een pandemie toeneemt.Aanpassing in de kans op een negatieve uitspraak in de rechtszaak over de inzet van het parkeerfonds.
Uit het overzicht van de risico's is het risico van het boekenonderzoek 2016, door de belastingdienst, niet meer opgenomen omdat hier een voorziening voor gevormd is.
Het effect van de herijking van het gemeentefonds is voordelig bijgesteld. De berekeningen, gebaseerd op het basisjaar 2017, laten een minder ongunstig beeld voor onze gemeente zien.
Overige kengetallen
In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing staan ook een aantal wettelijk voorgeschreven kengetallen. De netto schuldquote is gedaald van 31,3 naar 25,6. Dit komt door mutaties aan de activa kant met name de mutaties in de uitzettingen < 1 jaar.
De ratio van de solvabiliteit is gestegen van 42% naar 43%
Het percentage belastingcapaciteit van 108%, laat zien, dat we met onze lokale lasten boven het landelijk gemiddelde bewegen.