Wat heeft het gekost?
Bedragen x € 1.000,-
Omschrijving | Primaire Begroting 2020 | Begroting 2020 na wijziging | Rekening 2020 | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 42.244 | 44.059 | 44.459 | -399 | |
Baten | 94.980 | 97.792 | 97.681 | -111 | |
Saldo | 52.736 | 53.733 | 53.222 | -510 | N |
Totale lasten per doelstelling per resultaat
Bedragen x € 1.000,-
Omschrijving | Primaire Begroting 2020 | Begroting 2020 na wijziging | Rekening 2020 | Verschil | ||
IB1.1 | De dienstverlening is optimaal: alle vragen zijn snel, duidelijk beantwoord. Inwoners en bedrijven weten wat zij van de gemeente kunnen verwachten | 982 | 1.107 | 997 | 110 | |
---|---|---|---|---|---|---|
IB1.2 | De bedrijfsvoering is doelmatig en efficiënt | 35.179 | 36.009 | 36.054 | -45 | |
IB1.3 | Het financieel beleid is transparant, gezond en haalbaar | 5.844 | 6.705 | 7.249 | -543 | |
IB1 | Inwoners ervaren de dienstverlening als vriendelijk, snel, goed en betrouwbaar | 42.006 | 43.821 | 44.299 | -478 | |
IB2.2 | We ondersteunen inwonersinitiatieven | 238 | 238 | 158 | 80 | |
IB2 | Inwoners zijn actief betrokken bij de vormgeving van hun leefomgeving en betrokken bij alle belangrijke beslissingen | 238 | 238 | 158 | 80 | |
IB3.1 | Vennootschapsbelasting | 0 | 0 | 2 | -2 | |
IB3 | Vennootschapsbelasting | 2 | -2 | |||
Totaal Lasten Domein inwoner en bestuur | 42.244 | 44.059 | 44.459 | -399 | N |
Toelichting verschillen Lasten
IB 1.1
- Een bestaand investeringskrediet is in 2020 (nog) niet volledig uitgegeven(vermindering fysieke archieven). Omdat deze kapitaallasten worden gedekt vanuit de reserves en heeft dit voordeel per saldo geen effect op het rekeningresultaat. Daarnaast is in 2020 niet volledig gebruik gemaakt van het budget dat jaarlijks beschikbaar is voor de aanschaf van bedrijfskleding wat een voordeel oplevert. Totale voordeel is 56V.
- Het totaal van de werkelijke afdrachten aan het Rijk is lager uitgevallen. Deze afdrachten houden verband met de leges die wij in rekening brengen bij aanvragen (15V)
- Het budget Lijkschouwing sluit € 19.043 voordelig. Onze invloed op deze lasten zijn nihil. Wel monitoren we het budget en doen tussentijds bij- of af ramingen (19V).
- In 2020 zijn we gestart met de voorbereidingen voor de verkiezingen voor 2021. We hebben hier ook de nodige werkzaamheden en uitgaven voor gedaan. Wij hadden het voornemen om in 2020 nog meer voorbereidingen te treffen voor de verkiezingen maar dat is als gevolg van de Corona problematiek niet volledig gelukt. Hierdoor hebben wij het beschikbare budget voor 2020 niet volledig gebruikt (30V).
- De afgelopen jaren is er toename van zaken waarbij noodzakelijke juridische advies ingeschakeld moet worden. Dat verhoogt juridische kosten. Deze toename zorgt voor een hoger beroep op het budget juridische ondersteuning. Daarnaast is dit jaar de gemeente twee keer door de rechtbank veroordeeld tot het betalen van een dwangsom wegens niet tijdig beslissen in situaties die gerelateerd zijn aan omgevingsvergunningen (13N)
- Overige mutaties zorgen voor resterend voordeel (3V).
IB 1.2
- De corona maatregelen hebben tot gevolg dat de personele bezetting en het live aanwezig zijn van personen op de locatie Laan 19 sinds 17 maart 2020 drastisch is verminderd. Gevolg hiervan is dat er beduidend minder kosten waren op het gebied van restauratieve goederen en voorzieningen (40V).
- Per 1 september 2020 is voor het bestaande personeel de nieuwe termijn ingegaan voor het aanschaffen van de benodigde BYOD. In de begroting is hiervoor een totaalbedrag opgenomen van € 640.000,- (voor 3 jaar). Dit jaar is hiervan een bedrag gebruikt van € 244.000,-. Waardoor op dit budget een voordeel ontstaat van € 396.000,-.(396V). Aan de baten kant wordt ook een lager bedrag onttrokken uit de reserve BYOD zodat een en ander budgettair neutraal verloopt.
- Bij de afdeling Samenleving zijn meer kosten gemaakt om de TOZO-regeling uit te kunnen voeren. Dit levert op dit product een nadeel op van € 302.400,-. (302N). Daarnaast wordt vanuit het rijk voor de uitvoering van deze nieuwe regeling een vergoeding ontvangen voor de uitvoeringskosten.
- De oude school Torenven die sinds 2016/2017 bewoond werd door anti-kraak, is in 2020 verkocht en overdragen. Vervolgens hebben wij een gas afrekening ontvangen vanuit de HVC over de afgelopen jaren. Met deze incidentele uitgave was binnen de begroting geen rekening gehouden. Een andere oorzaak is een structureel te laag budget voor de schoonmaakkosten van onze gemeentelijke huisvesting. Een aanpassing hiervan zal in 2021 plaatsvinden. Op het gasverbruik Laan 19 en het energiegebruik bij de andere gebouwen hebben corona maatregelen geen invloed gehad (113N).
- In 2020 heeft de gemeente Schagen een digitaal participatieplatform gelanceerd (samen.schagen.nl). De kosten van dit nieuwe platform worden betaald uit de I&A budgetten. Daarnaast hebben we eind 2020 extra maatregelen getroffen om onze ICT-systemen nog beter te beschermen tegen de verhoogde cybercrime (aanvallen, hacken en gijzeling). Hierdoor wordt de I&A exploitatie voor 2020 afgesloten met een overschrijding (26N).
- Daarnaast zorgen mutaties op het totale personeelsbudget voor een overschrijding van € 32.000,- (32N).
- Overige mutaties zorgen voor resterend nadeel (8N).
IB 1.3
- Per 1 januari 2021 wordt de Wet Inburgering van kracht. In de mei circulaire 2020 is vooruitlopend op deze wet een bedrag ontvangen van het Rijk voor de voorbereidingen. In het collegebesluit van 11 februari is besloten deze gelden beschikbaar te houden voor dit doel. Het wordt daarmee in de Algemene reserve gestort(93N)
- Ieder jaar wordt de hoogte van de voorziening wachtgeld voormalige wethouders bepaald. Naast de lagere verplichte doorbetaling dan begroot aan de voormalige wethouders kan de voorziening voor nog toekomstige kosten naar beneden worden bijgesteld. Ook de wachtgeldverplichting van de huidige wethouders viel lager uit dan in de voorziening was opgenomen (180V).
- Er heeft een opschoonactie plaatsgevonden op oude vorderingen. Dit heeft geleid tot afboekingen en een bijstelling van de voorziening dubieuze debiteuren (belastingen, gewone debiteuren en GWS debiteuren).Dit is een incidenteel effect (248N). Daarnaast is een voorziening gevormd voor de belastingdienst in verband met het boekenonderzoek 2016 (355N) en heeft een herziening plaatsgevonden op de BTW afdracht van het afvalfonds (47N).
- Doordat investeringen achterblijven bij de prognose hebben we minder geld hoeven lenen. Daarnaast hebben we het afgelopen jaar “kort geld” (voor een periode van minder dan een jaar) geleend in plaats van “lang geld”. Het lenen van kort geld heeft het afgelopen jaar geld opgeleverd in plaats van dat het geld gekost heeft, de zogenaamde negatieve rente (32V).
- Afgelopen jaar is invulling gegeven aan het communicatieplan van de raad. Deze kosten zijn opgevangen door de ruimte binnen de loonkosten van de griffie. Verder is in de begroting een te laag bedrag opgenomen voor de loonkosten van de gemeenteraad, steunfractieleden en de commissiegriffier RNN. Per saldo zorgt dit voor een nadeel (17N)
- Overige mutaties zorgen voor resterend voordeel (5V).
B 2.2
- Als gevolg van de corona crisis zijn er minder initiatieven binnen gekomen en zijn andere initiatieven gestagneerd. Zo zullen er in 2021 een aantal initiatieven worden uitbetaald die in 2020 zijn opgestart (53V)
- Daarnaast zijn, in het kader van burgerparticipatie tijdens dit corona-jaar minder verzoeken vanuit de samenleving binnengekomen om zaken op te pakken. Dit heeft natuurlijk ook te maken met de sociaal distantie (27V).
Totale baten per doelstelling per resultaat
Bedragen x € 1.000,-
Omschrijving | Primaire Begroting 2020 | Begroting 2020 na wijziging | Rekening 2020 | Verschil | ||
IB1.1 | De dienstverlening is optimaal: alle vragen zijn snel, duidelijk beantwoord. Inwoners en bedrijven weten wat zij van de gemeente kunnen verwachten | 690 | 471 | 449 | 22 | |
---|---|---|---|---|---|---|
IB1.2 | De bedrijfsvoering is doelmatig en efficiënt | 1.456 | 2.000 | 1.888 | 112 | |
IB1.3 | Het financieel beleid is transparant, gezond en haalbaar | 92.834 | 95.321 | 95.345 | -23 | |
IB1 | Inwoners ervaren de dienstverlening als vriendelijk, snel, goed en betrouwbaar | 94.980 | 97.792 | 97.681 | 111 | |
IB2.2 | We ondersteunen inwonersinitiatieven | 0 | 0 | 0 | 0 | |
IB2 | Inwoners zijn actief betrokken bij de vormgeving van hun leefomgeving en betrokken bij alle belangrijke beslissingen | |||||
IB3.1 | Vennootschapsbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | |
IB3 | Vennootschapsbelasting | |||||
Totaal Baten Domein inwoner en bestuur | 94.980 | 97.792 | 97.681 | 111 | N |
Toelichting verschillen Baten
IB 1.1
- Zoals ook bij de lasten al is vermeld hebben wij in 2020 minder aanvragen gekregen voor de Basisregistratie Personen. Daarmee hebben wij ook minder leges ontvangen dan aanvankelijk geraamd (15N)
- De legesinkomsten voor Identiteitsdocumenten en rijbewijzen zijn iets lager uitgekomen dan begroot (6N).
- Overige mutaties zorgen voor resterend nadeel (1N).
IB 1.2
- Per 1 september 2020 is voor het bestaande personeel de nieuwe termijn ingegaan voor het aanschaffen van de benodigde BYOD. In de begroting is hiervoor een totaalbedrag opgenomen van € 640.000,- (voor 3 jaar). Dit jaar is hiervan een bedrag gebruikt van € 244.000,-. zie ook lastenkant. Aan de baten kant wordt ook een lager bedrag onttrokken uit de reserve BYOD (396N) zodat een en ander budgettair neutraal verloopt.
- Bij de afdeling Samenleving zijn meer kosten gemaakt om de TOZO-regeling uit te kunnen voeren. Daarnaast wordt aan de gemeente vanuit het rijk voor de uitvoering van deze nieuwe regeling een vergoeding ontvangen voor de uitvoeringskosten (316V).
- Daarnaast zorgen mutaties op het totale personeelsbudget voor iets minder detacheringsinkomsten dan waarmee rekening is gehouden in de begroting (28N).
- Overige mutaties zorgen voor resterend nadeel (4N).
IB 1.3
- Het tempo voor het doen van investeringen (omgevingsvisie en revitalisering recreatieparken) heeft in de werkelijkheid een andere dynamiek dan waar in de begroting mee wordt gerekend. Hierdoor zijn er binnen dit resultaat lagere afschrijvingslasten verantwoord. Echter staan hier ook lagere onttrekkingen aan reserves tegenover, welke over de verschillende resultaten zijn verspreid (492N).
- Ten opzichte van de begroting zijn er minder belasting ontvangsten binnen gekomen voor de afvalstoffenheffing. De lagere opbrengsten worden meegenomen in de kostendekkendheid van de leges voor afval (141N).
- De wachtgeldverplichting van de huidige wethouders viel lager uit dan in de voorziening was opgenomen, waardoor de voorziening naar beneden bijgesteld kan worden(89V).
- Bij het uitkomen van de december circulaire is duidelijk geworden dat wij nog extra gelden kregen voor: accresontwikkeling en 3e corona pakket, maar minder voor mobiliteitshulp middelen e.a. Deze extra middelen, die op het einde van het jaar zijn toegevoegd, vervallen nu in het resultaat (154V).
- De opbrengsten uit dwangbevelen zijn hoger dan geraamd, doordat de opbrengst van 2019 ook in 2020 is verantwoord (25V).
- De OZB inkomsten zijn iets achtergebleven op de raming in de begroting. Dit komt omdat in de raming ook een schatting is gemaakt van het realiseren van toekomstige woningbouw (37N)
- Als gevolg van de covid-19 pandemie zijn tijdens de lockdown periodes de terrassen gesloten. Conform de maatregelen die de gemeente heeft genomen, heffen wij voor de periodes dat de horeca gesloten was geen precariobelasting (34N).
- Het budget verminderen fysiek archieven is niet volledig uitgegeven in 2020. Hierdoor is er ook minder vanuit de reserve frictiekosten onttrokken (46N).
- Op de post incidentele lasten en baten is een vrijval gereserveerd uit de voorziening om de correctie van het boekenonderzoek 2016 door de belastingdienst af te dekken. Daarnaast zorgt een teruggaaf compensabele btw over 2015 en 2016, naar aanleiding van de aanpassing mengpercentage voor het overige verschil (133V).
- In het voorstel over de corona-maatregelen die in de raad van mei 2020 is vastgesteld, is rekening gehouden met een lagere opbrengst toeristenbelasting. Echter doordat tijdens de zomerperiode veel vakantiegangers in eigen land zijn gebleven en ook zo onze gemeente hebben bezocht, bleek dat de lagere verwachte opbrengst hiermee teniet werd gedaan (366V).
- Overige mutaties zorgen voor resterend voordeel (6V).