Domein ruimte en economie

Wat heeft het gekost?

Wat heeft het gekost?

Bedragen x € 1.000,-

Omschrijving

Primaire Begroting 2020

Begroting 2020 na wijziging

Rekening 2020

Verschil

Lasten

5.660

6.887

6.562

325

Baten

6.620

8.335

6.359

-1.976

Saldo

960

1.448

-203

-1.651

N

Totale lasten per doelstelling per resultaat

Bedragen x € 1.000,-

Omschrijving

Primaire Begroting 2020

Begroting 2020 na wijziging

Rekening 2020

Verschil

RE1.1

Meer werken in de geest van de nieuwe Omgevingswet

1.346

861

544

317

RE1.2

We werken regionaal samen

161

170

171

0

RE1.3

Ons reguliere werk doen we goed

1.137

1.608

334

1.273

RE1

Algemeen

2.644

2.639

1.049

1.590

RE2.1

Voldoende woningen in alle kernen

2.307

3.261

4.865

-1.603

RE2

Inwoners kunnen wonen in de kern waar zij willen

2.307

3.261

4.865

-1.603

RE3.1

Meer ruimte voor bedrijvigheid

294

409

272

138

RE3

Bedrijven kunnen groeien

294

409

272

138

RE4.1

Een goed en beleefbaar recreatief routenetwerk

52

52

13

40

RE4.3

Een sterk toeristisch profiel

354

517

364

153

RE4.4

Een aantrekkelijke kust

8

8

0

8

RE4

Toeristen komen naar onze gemeente en voelen zich hier welkom

414

577

376

201

Totaal Lasten Domein ruimte en economie

5.660

6.887

6.562

325

V

Toelichting verschillen Lasten

RE1.1

  • In 2020 hebben we geen gebruik gemaakt van het aparte budget voor advieskosten. De inhuur van personeel  is in 2020 ten laste gebracht van de inhuurbudgetten bij de betreffende afdeling. Zie ook de toelichting bij de baten (40V)
  • Een aantal investeringskredieten is ook in 2020 (nog) niet volledig uitgegeven (voorbeeld hiervan is o.a. de Omgevingswet). Omdat de kapitaallasten worden gedekt vanuit de reserves heeft dit voordeel per saldo geen effect op het rekeningresultaat (227V)
  • Ondanks een toename van het aantal bouwaanvragen (zie ook de toelichting bij de baten) hebben we ten opzichte van 2019 minder kosten voor de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit (CRK) gehad. Daarnaast hebben we in tegenstelling tot het jaar 2019 ook meer inhuur ten laste van het reguliere salarisbudget van de afdeling gebracht (50V)

RE1.3

  • Een aantal investeringskredieten is ook in 2020 niet volledig uitgegeven. Voorbeelden hiervan zijn: projecten vastgoed op sterkte en SV Petten. Omdat deze kapitaallasten worden gedekt vanuit de reserves heeft dit nadeel per saldo geen effect op het rekeningresultaat (741V)
  • In 2020 hebben we de 2e doelstelling tafelzilver van € 1,2 mln. behaald (zie ook de paragraaf Grondbeleid). De opbrengsten die wij hiervoor hebben gerealiseerd, hebben we op dit resultaat zichtbaar gemaakt. Ze zijn deels toegevoegd aan de reserve waaruit in eerste instantie was geleend. Dit voordeel heeft per saldo geen effect op het rekeningresultaat (567V)
  • In de 2e rapportage van 2020 is een extra budget toegevoegd voor de herziening van de pachtovereenkomsten voor Park De Garnekuul. Dit was nodig omdat gemeente Schagen taxaties moest laten uitvoeren (inclusief de juridische afhandeling) Uiteindelijk blijkt dat de werkelijke uitgaven in 2020 hoger zijn uitgevallen. Een andere oorzaak van de overschrijding heeft betrekking op de overdracht van de Oldskool en het plaatsen van dammen aan de Krabbeweg. Dit laatste had te maken met het verplaatsen van de toegangsweg uit het oogpunt van veiligheid (59N)
  • In verband met corona hebben wij  nog een aantal ondernemers gecompenseerd (11N)
  • In 2020 heeft voor het eerst afschrijving plaatsgevonden over het vastgoed aan de Halerweg. Een rente toerekening heeft hierbij niet plaatsgevonden terwijl dit wel begroot was (15V)
  • Voor het groot- en klein onderhoud hebben we in 2020 minder uitgegeven. Hierbij valt te denken aan enkele woningen en garages die wij in eigendom hebben, maar ook het beheer en onderhoud van openbare toiletten (23V)
  • Overige verschillen (3N)

RE2.1

  • Binnen de exploitatie houden we rekening met een investeringskrediet voor wonen. In 2020 is dit krediet niet volledig uitgegeven. Omdat deze kapitaallasten worden gedekt vanuit de reserves, heeft dit voordeel per saldo geen effect op het rekeningresultaat (37V)
  • Op basis van het Besluit Begroting & Verantwoording (BBV) moeten gemeenten de mutaties die betrekking hebben op de grondexploitaties ook via de reguliere exploitatie verwerken. Deze mutaties zijn echter niet van invloed op het rekeningresultaat. Zie ook de toelichting bij de baten (1.087V)
  • in 2020 hebben we de verliesvoorziening voor het bedrijventerrein "Lagedijk" verhoogd en hebben voor Makado een nieuwe voorziening gevormd. Deze lasten waren niet begroot. Zie ook de toelichting bij de baten en de paragraaf grondbeleid (1.625N)
  • Als gevolg van winstnemingen uit de grondexploitatie en vastgoedverkopen hebben we meer toegevoegd aan de reserves. Zie ook de toelichting bij de baten (1.110N)
  • Overige verschillen (8V)

RE3.1

  • Een deel van de kosten die wij in rekening brengen voor Pallas betreffen uren van eigen medewerkers. Omdat deze kosten administratief anders is verwerkt, ontstaat nu een "voordeel" (77V)
  •  In 2020 hielden we nog rekening met een restantkrediet voor uitgaven in het kader van "Economisch beleid". Dit krediet is uiteindelijk niet aangewend. Zie ook de toelichting bij de baten(27V)
  • In de loop van 2020 is binnen dit resultaat een raming gemaakt voor corona maatregelen. Hoewel wij als gemeente wel kosten hebben gemaakt, zijn deze niet binnen dit resultaat zichtbaar gemaakt. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de "Corona rapportage" (30V)
  • Overige verschillen (4V)

RE4.1

  • De Stichting recreatiehaven Schagen doet voor ons het beheer van de recreatiehaven.  Voor het jaar 2020 hebben we hier minder uitgaven voor gedaan. Hier staat tegenover dat wij ook geen inkomsten hebben ontvangen. Zie ook de toelichting bij de baten (33V)
  • Overige verschillen (7V)

RE4.3

  • De overschrijding van de kosten van erfgoed bestaan voor een deel uit de verleende subsidies en voor een deel uit de advies-uren voor archeologie. Er waren relatief veel subsidieaanvragen dit jaar, waaronder ook een aantal restauratieachterstanden. De overschrijding van de advies-uren voor archeologie (uitgevoerd door Archeologie West-Friesland) heeft te maken met een toename van het aantal bouwinitiatieven. Ook zijn de werkzaamheden voor de Omgevingsvisie en bestemmingsplannen ten laste van dit budget gebracht (23N)
  • Binnen dit resultaat wordt ook rekening gehouden met meerjarige investeringskredieten (uitvoering routes en Revitalisering recreatieparken). In 2020 is het hiervoor beschikbare krediet niet volledig uitgegeven.  Omdat deze kapitaallasten worden gedekt vanuit de reserves, heeft dit voordeel per saldo geen effect op het rekeningresultaat (145V)
  • Als gevolg van de Corona problematiek hebben wij als gemeente minder uitgegeven aan subsidies en toeristische promotie (31V)

RE4.4

  • Overige verschillen (8V)

Totale baten per doelstelling per resultaat

Bedragen x € 1.000,-

Omschrijving

Primaire Begroting 2020

Begroting 2020 na wijziging

Rekening 2020

Verschil

RE1.1

Meer werken in de geest van de nieuwe Omgevingswet

1.530

1.530

1.839

-309

RE1.2

We werken regionaal samen

0

0

0

0

RE1.3

Ons reguliere werk doen we goed

713

647

644

3

RE1

Algemeen

2.243

2.177

2.484

-306

RE2.1

Voldoende woningen in alle kernen

3.850

5.538

3.595

1.943

RE2

Inwoners kunnen wonen in de kern waar zij willen

3.850

5.538

3.595

1.943

RE3.1

Meer ruimte voor bedrijvigheid

0

93

92

1

RE3

Bedrijven kunnen groeien

93

92

1

RE4.1

Een goed en beleefbaar recreatief routenetwerk

63

63

0

63

RE4.3

Een sterk toeristisch profiel

1

1

0

1

RE4.4

Een aantrekkelijke kust

464

464

189

275

RE4

Toeristen komen naar onze gemeente en voelen zich hier welkom

527

527

189

339

Totaal Baten Domein ruimte en economie

6.620

8.335

6.359

1.976

N

Toelichting verschillen Baten

RE1.1

  • Door een toename van het aantal aanvragen voor grote (woning)bouwprojecten (o.a. ’t Zand, Tuitjenhorn, Callantsoog, NHC Petten) hebben we meer legesopbrengsten voor de verleende omgevingsvergunningen gerealiseerd. Het totaal van de opbrengsten vanuit afgesloten anterieure overeenkomsten was daarentegen lager dan geraamd (309V)

RE1.3

  • Overige verschillen (3N)

RE2.1

  • In 2020 hebben we 18 aanvragen ontvangen voor startersleningen, waarvan er 12 zijn toegekend. Voor de duurzaamheidsleningen hebben we 114 aanvragen ontvangen waarvan er 77 zijn toegekend. De Omgevingsdienst (OD) doet voor onze gemeente de uitvoering van de starters- en duurzaamheidsleningen. Ter dekking van deze kosten werd in de begroting uitgegaan van een vrijval vanuit het totale fonds dat de SVn voor ons beheerd. Deze vrijval blijkt in de praktijk niet uitvoerbaar (12N)
  • Op basis van het Besluit Begroting & Verantwoording (BBV) moeten gemeenten de mutaties die betrekking hebben op de grondexploitaties ook via de reguliere exploitatie verwerken. Deze mutaties zijn echter niet van invloed op het rekeningresultaat. Zie ook de toelichting bij de lasten (1.087N)
  • Op basis van de "meerjarenprognose Grondexploitaties 2020" die de raad op 15 september 2020 heeft vastgesteld, is alleen voor de projecten "Haulo" en "Nes Noord" een begrotingswijziging gemaakt ten aanzien van een "Winstneming". Hierin was nog geen rekening gehouden met de winstneming voor de plannen: "Sint Maartensbrug",  "Burgerbrug" en Warmenhuizen Centrum. De winstneming is in zijn geheel toegevoegd aan de reserve grondexploitatie. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de paragraaf "grondbeleid" (543V)
  • In 2020 hebben we in totaal 932K onttrokken aan de reserve "Grondexploitatie". Naast het ophogen van de verliesvoorziening voor "Lagedijk" en de afwaardering van activa zijn ook uitgaven voor enkele nog lopende investeringen ten laste van de reserve gebracht. Omdat tegenover deze onttrekkking ook uitgaven staan, hebben deze mutaties per saldo geen effect op het rekeningresultaat. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de paragraaf "Grondbeleid" (1.360N)
  • In 2020 werd nog rekening gehouden met een restantkrediet voor uitgaven in het kader van "Economisch beleid". Dit krediet is uiteindelijk niet aangewend, waardoor we ook geen gebruik hebben gemaakt van de reserve die hier als dekking tegenover stond. Zie ook de toelichting bij de lasten (27N)

RE4.1

  • De Stichting recreatiehaven Schagen doet voor ons het beheer van de recreatiehaven. Onderdeel hiervan is dat de gemeente jaarlijks de inkomsten van haven-/liggelden ontvangt. Voor het jaar 2020 hebben we geen opbrengsten ontvangen. Hier staat tegenover dat wij ook minder uitgaven hebben gehad (63N)

RE4.3

  • Overige verschillen (1N)

RE4.4

  • Een aantal jaar terug heeft de raad voor het project Zwakke Schakels een reserve ingesteld voor een totaal van 464K. Dit voor uitgaven die niet gedekt kunnen worden vanuit de subsidies die wij van de Provincie hebben en deels nog moeten ontvangen. In 2020 hebben we alle tot dusverre gemaakte, niet subsidiabele kosten ten laste van de reserve afgeboekt. Per saldo heeft deze onttrekking geen effect op het rekeningresultaat (275N)
Deze pagina is gebouwd op 04/30/2021 09:17:53 met de export van 04/30/2021 09:06:00