Domein samenleving en gezondheid

Wat heeft het gekost?

Wat heeft het gekost?

Bedragen x € 1.000,-

Omschrijving

Primaire Begroting 2020

Begroting 2020 na wijziging

Rekening 2020

Verschil

Lasten

51.853

62.571

58.898

3.673

Baten

18.419

29.590

26.141

-3.449

Saldo

-33.435

-32.981

-32.757

224

V

Totale lasten per doelstelling per resultaat

Bedragen x € 1.000,-

Omschrijving

Primaire Begroting 2020

Begroting 2020 na wijziging

Rekening 2020

Verschil

SG1.1

Ieder kind kan zich ontwikkelen en ontplooien tot een zelfstandige volwassene

4.877

4.938

4.707

231

SG1.2

Er is ondersteuning en jeugdhulp voor onze inwoners die dat nodig hebben

9.144

9.072

9.351

-279

SG1.3

Waar nodig biedt de gemeente (tijdelijk) ondersteuning om te kunnen voorzien in eigen levensonderhoud of te participeren naar vermogen

13.588

23.534

18.980

4.553

SG1.4

Er is voor inwoners met een inkomen op of onder het bestaansminimum (tijdelijke) ondersteuning

1.684

1.784

1.798

-14

SG1

Inwoners van Schagen kunnen, waar nodig via onderwijs, jeugdhulp en inkomensondersteuning deelnemen aan de samenleving

29.294

39.328

34.837

4.491

SG2.1

Inwoners geven zelf vorm aan deelname en ontmoeting

475

585

559

26

SG2.2

Ter bevordering van deelname en ontmoeting bieden we algemene voorzieningen aan voor sport en cultuur en faciliteren we accommodaties

4.615

5.484

6.047

-563

SG2.3

Het veiligheidsbewustzijn bij burgers is vergroot, zowel op het sociale als het fysieke vlak

5.911

5.834

5.553

281

SG2

Inwoners van Schagen geven hun sport, sociale en culturele leefomgeving en beleving vorm

11.001

11.903

12.159

-256

SG3.1

De inwoners zijn in staat om zelf te voorzien in hun eigen ondersteuning en zorg

1.944

1.838

1.787

52

SG3.2

Voor inwoners die (tijdelijk) niet zelf kunnen voorzien in hun zorg is een vangnet van maatwerkvoorzieningen beschikbaar

7.476

7.418

8.074

-656

SG3.3

Inwoners van Schagen kunnen kiezen voor een gezonde leefstijl

2.138

2.084

2.041

42

SG3

Inwoners van Schagen kunnen, waar nodig met steun van (vrijwillige) zorg, gezond leven

11.558

11.340

11.903

-562

Totaal Lasten Domein samenleving en gezondheid

51.853

62.571

58.898

3.673

V

Toelichting verschillen Lasten

SG 1.1

  • Ieder jaar worden kosten in de begroting opgenomen voor de inrichting van gymnastieklokalen. In 2020 is het niet noodzakelijk geweest om hier gebruik van te maken wat een voordeel oplevert (30V). Daarnaast is vanuit 2019 een bedrag meegenomen voor het opknappen van de gymzaal aan de Vincent van Goghlaan. Deze kosten zijn beperkt gebleven en zorgen voor minder kosten dan begroot (24V). Ook de schoonmaakkosten van gymlokalen zijn lager geweest omdat het gebruik beperkt is gebleken (10V).
  • De school Wegwijzer/Wielewaal is in eigendom en beheer van de gemeente. Wij ontvangen een leerling-afhankelijke vergoeding van het schoolbestuur. De berekende vergoeding op  basis van het leerlingenaantal van 1 oktober 2019 is hoger dan de raming in onze begroting (zie batenkant). Omdat de gemaakte kosten voor het beheer en onderhoud van het gebouw, ook hoger zijn uitgevallen (46N), ontstaat een klein tekort.
  • In de septembercirculaire zijn extra gelden beschikbaar gesteld in het steunpakket ter compensatie van de corona-pandemie voor Noodopvang kinderen met cruciale beroepen. Dit om de Peuteropvang voor deze beroepen open te houden. De uiteindelijke kosten voor deze maatregel zijn lager dan de beschikbaar gestelde middelen (46V).
  • In 2020 is er fors minder besteed aan de SMI dan het jaar daarvoor. Dit heeft twee oorzaken. 1: we zijn strenger geworden in het verlengen van SMI-regelingen. De verlengingen werden  in 2019 ruimhartig toegekend, waardoor ouders niet goed gestimuleerd werden om de problematiek zo efficiënt mogelijk aan te pakken. Eind 2019 is besloten dat bij een verlengingsaanvraag twee consulenten moeten besluiten; een Wmo-consulent en jeugd-consulent. Dit heeft tot minder verlengingen van SMI’s geleid. 2: een voorwaarde voor de toekenning van een SMI is dat de ouder actief in behandeling gaat om de gezondheid van zichzelf en de thuissituatie te verbeteren. Deze behandelingen lopen meestal via de GGZ. Echter, door corona konden veel behandeling niet starten. Zolang de ouder niet kan starten met de behandeling en het verantwoord is om hiermee nog te wachten, wordt de SMI niet toegekend (37V).
  • Vorig jaar is een nieuwe rekenformule vanuit het rijk toegepast op het budget voor gemeentelijk onderwijs achterstandenbeleid (GOAB). De middelen die dit jaar zijn ontvangen, maar waarbij de besteding achterblijft kunnen gebruikt worden om voor de komende twee jaar hier invulling aan te geven. Een van deze activiteiten die in het afgelopen jaar is ingezet is het voorstel om ouders van kinderen met een VVE indicatie de eerste 8 uur een eigen bijdrage te laten betalen (vanuit kinderopvang toeslag belastingdienst óf gemeentelijke subsidietabel) en de laatste 8 uur gratis aan te bieden. Gratis voor de ouders houdt in dat de gemeente een vergoeding aan de kinderopvangorganisatie betaalt van €11,39 per uur per kind met een VVE indicatie tot maximaal 8 uur. Doordat er minder is uitgegeven, ontstaat een voordeel aan de lastenkant (112V). Dit voordeel wordt gecompenseerd met een nadeel aan de batenkant door het restant te reserveren.
  • De uitbraak van het corona virus en de daarmee gepaard gaande maatregelen hebben invloed (gehad) op de uitvoering van de wettelijke taken kinderopvang door gemeenten in 2020. Voor een groot aantal gemeenten, zo ook voor de gemeente Schagen, geldt dat de corona maatregelen ertoe hebben geleid, dat zij hun wettelijke taken op het gebied van kinderopvang in 2020 niet (volledig) kunnen uitvoeren. Alle scholen en kinderopvangorganisaties in Nederland sloten op 16 maart 2020. Met deze sluiting verviel het reguliere toezicht op de kinderopvang. Wel kon in overleg met de gemeente signaal gestuurd toezicht uitgevoerd worden. Dit op basis van signalen die binnenkomen over een voorziening voor noodopvang of over opvang van kinderen die plaatsvindt buiten de door de gemeente georganiseerde noodopvang. Verder hebben de toezichthouders zich bezig gehouden met ‘vinger aan de pols’-gesprekken. Waarbij de toezichthouder actief belde naar een (nood)voorziening om de houder van deze voorziening te bevragen over de wijze waarop hij de (nood)opvang heeft georganiseerd en of er nog vragen zijn vanuit de (nood)opvang.

Deze werkwijze heeft geleid tot minder inzet op toezicht en handhaving en een daling in de kosten (29V)

  • Overige verschillen zorgen voor een nadeel (11N)

SG 1.2

  • Bij het opstellen van de begroting is de begroting  van de GGD in het kader van Veilig Thuis overgenomen. De werkelijke kosten die gemaakt zijn voor het onderdeel Veilig thuis vallen iets lager uit (13V)
  • In 2020 zijn de zorgkosten voor de jeugd naar boven bijgesteld. Dit op basis van de gemaakte zorgkosten uit het voorgaande jaar, en de landelijke trend. Nu blijkt dat voor het onderdeel 'gedwongen kader' de werkelijke kosten lager uitvallen en dat er dit jaar een incidenteel voordeel is te melden (151V).
  • Ook met betrekking tot de maatwerkvoorzieningen jeugd zijn er in 2020 budgetten naar boven bijgesteld. Dit op basis van de gemaakte zorgkosten uit het voorgaande jaar, en de landelijke trend. Gedurende het jaar 2020 hebben wij dit via kwartaalrapportages gevolgd  In het laatste kwartaal blijkt er toch meer zorgkosten naar voren te komen dan verwacht, als gevolg van duurdere trajecten en meerkosten door corona crisis .Bij dit onderdeel blijkt dat de kosten hoger uitvallen dan volgens de trend was voorspeld. Dit zorgt voor een nadeel (443N)

SG 1.3

  • Door een grotere instroom dan uitstroom, van het aantal cliënten met een bijstandsuitkering hebben we structureel meer uitkeringskosten. Deze hogere lasten worden gecompenseerd door een hogere vergoeding vanuit het rijk, in het kader van de BUIG (zie batenkant) (173N).
  • Als gevolg van de covid 19-pandemie is er ook minder gebruik gemaakt van het geluksbudget. Dit komt omdat er ook minder activiteiten dit jaar georganiseerd zijn waarvoor het geluksbudget ingezet kon worden (35V).
  • Als gevolg van de covid 19-pandemie is er vertraging opgelopen bij het aanbieden van de verschillende re-integratietrajecten. Hierdoor ontstaat een incidenteel voordeel op het re-integratie en participatietraject (39V).
  • Veel zelfstandige ondernemers zien hun inkomsten fors teruglopen als gevolg van de corona crisis. Daarom heeft het kabinet de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers ingesteld. Zelfstandigen met financiële problemen door de corona crisis kunnen een beroep doen op de Tozo. De Tozo kent drie regelingen. De eerste gold van 1 maart tot 1 juni, de tweede van 1 juni tot 1 oktober. Deze kunnen niet meer worden aangevraagd. De laatste, Tozo 3, is ingegaan op 1 oktober en geldt tot 1 juli 2021. Vanuit het rijk zijn voorschotten verstrekt voor de uitvoering van de TOZO-regeling. In totaal heeft de gemeente Schagen voor 2020 een bedrag van € 10.045.049,- ontvangen dat in de begroting is opgenomen. De werkelijke kosten vielen lager uit en zullen terugbetaald worden aan het rijk waardoor een en ander budgettair neutraal verloopt (zie ook de batenkant) (4.483V).
  • In het kader van het vluchtelingenbeleid  zijn er minder Participatieverklaringstrajecten uitgevoerd (19V).
  • In de AB vergadering van 15 december 2020 van Gemeenschappelijke Regeling gesubsidieerde arbeid Kop van Noord-Holland is het voorstel aangenomen om het kasoverschot over 2019 uit te keren en 50% van verwachte kasoverschot over 2020. (147V)
  • Overige mutaties leiden tot een resterend voordeel (3V).

SG 1.4

  •  Het handboek Bijzondere Bijstand is recent aangepast. Als gevolg van de corona-pandemie hebben meer mensen gebruik gemaakt van de voorzieningen die de bijzondere bijstand biedt(52N).
  • In 2020 is collectieve zorgverzekering voor minima opnieuw afgesloten. Dit jaar is van deze collectieve verzekering meer gebruikt gemaakt dan de jaren ervoor (16N).
  • Dit jaar is het amendement aangenomen, ingediend door de seniorenpartij, om het ouderenpakket weer als voorziening nieuw leven in te blazen. Dit heeft geleid tot een klein aantal toekenningen (7N).
  • Aan de voedselbank is een iets hogere subsidie uitgekeerd dan in de begroting is meegenomen. Dit omdat de druk op voedselbank als gevolg van de corona-pandemie is versterkt(4N).
  • Met betrekking tot de schulddienstverlening is in 2020 minder subsidie uitgegeven aan Moneyways en Get a Grip. Dit, omdat er minder trajecten zijn uitgevoerd dan is afgesproken. Daarnaast is dit jaar rekening gehouden met de inkoop budgetbeheer. De aanbesteding budgetbeheer is eind 2020 afgerond (69V).  
  • Overige mutaties leiden tot een resterend nadeel (4N).

SG 2.1

  • De activiteitensubsidies voor Zorg en Welzijn zijn in 2020 lager uitgevallen. Dit omdat er iets minder incidentele subsidies zijn verstrekt. Ook zijn een aantal verstrekte subsidies in het kader van zorg en welzijn verantwoord op een ander budget, zoals de buurtbus en de subsidie aan dorpsontmoetingspunten (25V).
  • Overige mutaties leiden tot een resterend voordeel (1V).

SG 2.2

  •  Het tempo voor het doen van investeringen heeft in de werkelijkheid een andere dynamiek  dan waar in de begroting mee wordt gerekend. Hierdoor zijn er binnen dit resultaat minder hogere lasten verantwoord. Conform de besluitvorming worden deze hogere lasten van de diverse kredieten verrekend met de reserve accommodatiebeleid (23N). Doordat er meer kosten zijn gemaakt, wordt er ook meer onttrokken uit de reserve.
  • De raad heeft in mei 2020 €100.000 beschikbaar gesteld voor steun aan sport-, maatschappelijke en culturele verenigingen en stichtingen die door corona maatregelen financiële knelpunten kregen. De verzoeken tot steun zijn beoordeeld. Een deel hiervan had betrekking op de tekorten van de dorpshuizen. Deze zijn gecompenseerd en zorgen voor meer uitgaven op deze post (64N).
  • De Samenwerkende Musea werken op declaratiebasis. Voor dit jaar is er minder uitgegeven, maar volgend jaar staat een aantal grotere uitgaven gepland (25V).
  • Bij de 2e rapportage is het voorstel gedaan om Schagen FM een extra bedrag toe te kennen van € 15.000,-. Dit voorstel is niet overgenomenen. Via een amendement is het anders ingevuld. Per abuis is het bedrag nog blijven staan in de begroting wat nu met aftrek van de toegekende index een voordeel oplevert (12v).
  • Bij de aanbesteding van het beheer van onze sporthallen en zwembaden zijn prestatieafspraken gemaakt met de nieuwe partij. Een van de afspraken is dat de tekorten op de exploitatie van het jaarresultaat worden verrekend met de gemeente. Daarnaast vindt er een afrekening plaats van het afgesproken bonus/malus systeem (toename bezoekers, stijging omzet, afname kosten) over 2019. Op basis van het  jaarverslag 2019 ontstaat hierdoor een nadeel (126N).
  • Dit jaar zijn de gelden voor de Regeling Specifieke Uitkering Stimulering Sport over 2019 afgerekend. Deze verkregen gelden zijn gerelateerd aan de BTW-kosten van  investeringen en exploitatie van sportvoorzieningen. Om deze gelden voor sport te behouden worden deze gelden gestort in de reserve accommodatiebeleid, zie hiervoor ook de batenkant. (328N)).
  • Aan de verschillende sportaccommodaties is meer groot onderhoud nodig geweest dan waarmee in de begroting rekening is gehouden. Daarnaast hebben de herstelwerkzaamheden van een stormschade gezorgd voor meerkosten(65N).
  • Overige mutaties leiden tot een resterend voordeel (6V).

SG 2.3

  • Dit jaar is het eerste jaar dat de niet-basistaken milieu door Schagen zelf zijn uitgevoerd. Hiervoor was bedacht dat het personeel opleiding behoefde en dat er daarnaast inhuur (in de vorm van een strippenkaart) nodig zou zijn. Door een combinatie te maken met de voorbereiding op de Omgevingswet zijn milieucursussen gecombineerd met Omgevingswet opleidingen. Dit heeft tot een besparing geleid. Daarnaast zijn een aantal vacatures vervuld met mensen met parate kennis van milieuproblematiek. Schagen bleek dus meer zelf te kunnen afhandelen. Tot slot is door de corona situatie lage prioriteit gegeven aan toezicht en handhaving op milieugebied. In 2020 zijn twee nieuwe toezichthouders en drie nieuwe juristen in het taakveld Toezicht en Handhaving aangesteld. Dat betekent dat zij deels moeten worden opgeleid voor milieutaken. De voor 2020 geplande milieutaken zullen conform het uitvoeringsprogramma in 2021 worden opgepakt (177V).
  • Een investeringskrediet voor handhaving is in 2020 (nog) niet volledig uitgegeven.  Omdat deze kapitaallasten worden gedekt vanuit de reserves, heeft dit voordeel per saldo geen effect op het rekeningresultaat (125V)
  • Meer uitgaven voor de Veiligheidsregio als gevolg van onder andere een bijdrage voor de Zorgcoördinatie mensenhandel (11N)
  • Overige mutaties leiden tot een resterend nadeel (10N).

SG 3.1

  • Bij de behandeling van de begroting 2019 is een amendement aangenomen om het mantelzorg compliment te verhogen van 25 naar 50 euro per compliment. Naast deze verhoging zijn er ook meer aanvragen ingediend (8N).
  • In de september circulaire 2020 zijn middelen beschikbaar gesteld vanwege de compensatie corona voor vrijwilligersorganisaties. Deze gelden zijn tot nu toe nog niet besteed. Het zorgt hierdoor voor een incidenteel voordeel (20V)
  • Zoals ook gemeld bij de 2e rapportage heeft de ontmoeting in de huiskamers vertraging opgelopen door corona. De planning was dat zij dit najaar officieel weer zouden kunnen starten. Door de lockdown is dit ook verder in de tijd gezet. Dit betekent dat een groot deel van het budget dit jaar niet gebruikt is, dat een incidenteel voordeel oplevert (60V)
  • Het budget voor huisvestingskosten voor sociaal en culturele instellingen is overschreden.

Dit doordat er meer noodzakelijk groot onderhoud moest plaatsvinden en schoonmaakkosten iets hoger uitvielen als oorzaak hiervan (18N).

  •  Overige mutaties leiden tot een resterend nadeel (2N).

SG 3.2

  • Vanuit het Rijk zijn gelden ontvangen voor de uitvoering de Wet verplichte GGZ Meld en Hoorplicht. De werkzaamheden zijn belegd bij de GGD voor de uitvoering van deze nieuwe regeling. Nu blijken de kosten voor de uitvoering van deze nieuwe taak lager te leggen dan de er aan vergoeding beschikbaar is gesteld (56V).
  • Dit is het gevolg van een sterke toename van het aantal cliënten, als gevolg van invoering abonnementstarief in 2019 die zich doorzet in 2020. Daarnaast zien wij de effecten van de vergrijzing en het feit dat inwoners langer zelfstandig thuis wonen. Deze combinatie van  factoren zorgt voor een structurele overschrijding van de Huishoudelijke Hulp (635N)
  • Bij de zorgkosten WMO zijn naast de reguliere zorg ook een aantal maatregelen getroffen om in verband met corona de continuïteit van de bedrijfsvoering van zorgaanbieders te ondersteunen. Dit zorgt voor een nadeel (16N)
  • Dit jaar is meer gebruik gemaakt van de voorzieningen in het kader van de WMO zoals de hulpmiddelen en de woningaanpassingen. De vervoersvoorziening zijn daarbij achter gebleven in verband met de corona pandemie. Per saldo ontstaat een nadeel (60N)
  • Overige mutaties leiden tot een resterend nadeel (1N).

SG 3.3

  • In het Algemeen Bestuur van de GGD is de 1e en 2e begrotingswijziging 2020 vastgesteld, Hierin is, de gemeentelijke bijdrage 2020 iets aangepast. Dit leverde een verhoging van de gemeentelijke bijdrage op. (9N)
  • Voor het project "Ik Lekker Fit " is jaarlijks een bedrag geraamd van € 160.000,-. Door de corona-pandemie konden er een aantal activiteiten niet tot uitvoering gebracht worden. Hierdoor zijn er minder kosten gemaakt dan waar rekening mee was gehouden (37V). Daarnaast zijn wat minder bijkomende kosten gemaakt voor jongeren op gezond gewicht (13V).
  • Overige mutaties leiden tot een resterend voordeel (1V).

Totale baten per doelstelling per resultaat

Bedragen x € 1.000,-

Omschrijving

Primaire Begroting 2020

Begroting 2020 na wijziging

Rekening 2020

Verschil

SG1.1

Ieder kind kan zich ontwikkelen en ontplooien tot een zelfstandige volwassene

1.203

1.283

1.345

-62

SG1.2

Er is ondersteuning en jeugdhulp voor onze inwoners die dat nodig hebben

178

244

393

-149

SG1.3

Waar nodig biedt de gemeente (tijdelijk) ondersteuning om te kunnen voorzien in eigen levensonderhoud of te participeren naar vermogen

8.905

18.950

14.710

4.240

SG1.4

Er is voor inwoners met een inkomen op of onder het bestaansminimum (tijdelijke) ondersteuning

60

60

46

14

SG1

Inwoners van Schagen kunnen, waar nodig via onderwijs, jeugdhulp en inkomensondersteuning deelnemen aan de samenleving

10.346

20.537

16.495

4.042

SG2.1

Inwoners geven zelf vorm aan deelname en ontmoeting

0

0

22

-22

SG2.2

Ter bevordering van deelname en ontmoeting bieden we algemene voorzieningen aan voor sport en cultuur en faciliteren we accommodaties

608

1.035

1.349

-314

SG2.3

Het veiligheidsbewustzijn bij burgers is vergroot, zowel op het sociale als het fysieke vlak

243

128

272

-144

SG2

Inwoners van Schagen geven hun sport, sociale en culturele leefomgeving en beleving vorm

851

1.162

1.643

-480

SG3.1

De inwoners zijn in staat om zelf te voorzien in hun eigen ondersteuning en zorg

6.732

7.443

7.461

-17

SG3.2

Voor inwoners die (tijdelijk) niet zelf kunnen voorzien in hun zorg is een vangnet van maatwerkvoorzieningen beschikbaar

490

448

538

-90

SG3.3

Inwoners van Schagen kunnen kiezen voor een gezonde leefstijl

0

0

5

-5

SG3

Inwoners van Schagen kunnen, waar nodig met steun van (vrijwillige) zorg, gezond leven

7.222

7.891

8.004

-113

Totaal Baten Domein samenleving en gezondheid

18.419

29.590

26.141

3.449

N

Toelichting verschillen Baten

SG 1.1

  • Het tempo voor het doen van investeringen heeft in de werkelijkheid een andere dynamiek  dan waarmee in de begroting mee gerekend. Hierdoor zijn er binnen dit resultaat hogere lasten verantwoord. Conform de besluitvorming over onderwijshuisvesting  worden deze kapitaallasten van de diverse kredieten verrekend met de reserve basisonderwijs. Doordat er meer kosten zijn gemaakt, wordt er ook meer onttrokken uit de reserve(91V)
  • Vorig jaar is een nieuwe rekenformule vanuit het rijk toegepast op het budget voor gemeentelijk onderwijs achterstandenbeleid (GOAB). De middelen die dit jaar zijn ontvangen, maar waarbij de besteding achterblijft, kunnen gebruikt worden om voor de komende twee jaar hier invulling aan te geven. Een van deze activiteiten die in afgelopen tijd is ingezet is het voorstel om ouders van kinderen met een VVE indicatie de eerste 8 uur een eigen bijdrage te laten betalen (vanuit kinderopvang toeslag belastingdienst óf gemeentelijke subsidietabel) en de laatste 8 uur gratis aan te bieden. Gratis voor de ouders houdt in dat de gemeente een vergoeding aan de kinderopvangorganisatie betaalt van €11,39 per uur per kind met een VVE indicatie tot maximaal 8 uur. Door de middelen te reserveren, ontstaat een nadeel aan de batenkant (75N). Dit nadeel wordt gecompenseerd met een voordeel aan de lastenkant.
  • De school Wegwijzer/Wielewaal is in eigendom en beheer  van de gemeente. Wij ontvangen een leerling-afhankelijke vergoeding van het schoolbestuur. De berekende vergoeding op  basis van het leerlingenaantal van 1 oktober 2019 is hoge dan de raming in onze begroting (42V). Omdat de gemaakte kosten, voor het beheer en onderhoud van het gebouw, ook hoger zijn uitgevallen (zie lastenkant) is er nagenoeg geen voordeel
  • Overige mutaties leiden tot een resterend voordeel (4V).

SG 1.2

  • Bij de jaarrekening 2016 is een bedrag van het overschot ingezet voor de uitvoering van een aantal projecten binnen het sociaal domein. Bij aantal van deze projecten zijn nog niet alle activiteiten uitgevoerd. De onttrekking uit de reserve decentralisatie sociaal domein, die hieraan verbonden is, loopt daarmee ook iets uit (119V)
  • Vanuit de centrumgemeente Den Helder worden de DUVO-gelden ontvangen ter dekking van een deel van de kosten van Veilig thuis. In 2020 is ook nog het 4e kwartaal uit 2019 ontvangen dat een incidenteel voordeel oplevert (16V)
  • In sommige gevallen worden in het kader van de zorg voor de jeugd ook een aantal zorgtrajecten die onterecht zijn ontvangen via terugvordering verhaalt. Voor 2020 levert dit een incidenteel voordeel op(14V).

SG 1.3

  • In 2020 is een afrekening BBZ over 2019 ontvangen van het rijk, dat zorgt voor dit incidentele voordeel op de BBZ (48V).
  • In november is de definitieve beschikking over de rijksgelden van de Buig 2020 binnen gekomen. Deze viel hoger uit dan het eerder opgegeven voorschot. (192V).
  • Veel zelfstandige ondernemers zien hun inkomsten fors teruglopen als gevolg van de corona crisis. Daarom heeft het kabinet de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers ingesteld. Zelfstandigen met financiële problemen door de corona crisis kunnen een beroep doen op de Tozo. De Tozo kent drie regelingen. De eerste gold van 1 maart tot 1 juni, de tweede van 1 juni tot 1 oktober. Deze kunnen niet meer worden aangevraagd. De laatste, Tozo 3, is ingegaan op 1 oktober en geldt tot 1 juli 2021.  Vanuit het Rijk zijn voorschotten verstrekt voor de uitvoering van de TOZO-regeling. In totaal heeft de gemeente Schagen voor 2020 een bedrag van € 10.045.049,- ontvangen dat in de begroting is opgenomen. De werkelijke kosten vielen lager uit en zullen terugbetaald worden aan het rijk waardoor een en ander budgettair neutraal verloopt (zie ook de lastenkant) (4.483N).
  • Overige mutaties leiden tot een resterend voordeel (3V)

SG 1.4

  • Dit jaar is bij de bijzondere bijstand minder teruggevorderd dan waar rekening mee was gehouden. Hieruit kan geconcludeerd worden dat de verstrekte bijzondere bijstand in veel gevallen op een rechtmatige manier is afgegeven. (14N).

SG 2.1

  • Op 29 september 2020 hebben wij subsidie ontvangen van de provincie. Dit voor de regeling noodsteun, in verband met corona, voor regionale culturele instellingen. Deze gelden zijn ingezet om culturele instellingen  financieel te ondersteunen tijdens de corona-periode (22V).

SG 2.2

  • Dit jaar zijn de gelden voor de Regeling Specifieke Uitkering Stimulering Sport over 2019 afgerekend. Deze verkregen gelden zijn gerelateerd aan de BTW-kosten van  investeringen en exploitatie van sportvoorzieningen. Om deze gelden voor sport te behouden worden deze gelden gestort in de reserve accommodatiebeleid, zie hiervoor ook de lastenkant. (328V). Daarnaast zijn vanuit de provincie, in verband met corona nog gelden ontvangen ter compensatie van de huren naar sportverenigingen (26V) en is de ingeschatte huurcompensatie is iets hoger uitgevallen dan ingeschat (89N).
  • In de raadsvergadering van mei 2020  zijn maatregelen genomen door onze gemeente. Met als doel dat de inwoners, verenigingen, instellingen, ketenpartners en ondernemers de crisis -binnen onze mogelijkheden zo goed mogelijk doorkomen. Daarbij is ook gekeken naar het gedeeltelijk compenseren van de  huren en pachten bij sportverenigingen. De inschatting was dat er meer gecompenseerd moest worden dan uiteindelijk gecompenseerd is waardoor een incidenteel voordeel ontstaat (40V).
  • Overige mutaties leiden tot een resterend voordeel (9V).

SG 2.3

  • Het voordeel is met name het gevolg van niet geraamde inkomsten, als gevolg van het opleggen van dwangsommen. Daarnaast heeft halverwege het jaar een aframing plaatsgevonden van de legesopbrengsten, in het kader van corona. Achteraf blijkt dat we toch nog (een deel) van de leges hebben ontvangen. Voor wat betreft het aantal omgevingsvergunningaanvragen heeft corona in zijn geheel geen invloed gehad (zie ook de evaluatie VVTH 2020) (86V).
  • In 2020 heeft een teruggave plaatsgevonden van de BTW die wij in 2019 hadden betaald in het kader van de strandveiligheid. Daarnaast zijn twee oude voertuigen van de reddingsbrigades verkocht (32V).
  • Daarnaast heeft door iets lagere uitgaven aan investeringen door de reddingsbrigades ook een lagere onttrekking plaatsgevonden uit de reserve reddingsbrigades(6N).
  •  De Veiligheidsregio heeft een deel van het jaarrekeningresultaat teruggestort naar de deelnemers. Voor onze gemeente betreft het een incidenteel voordeel (32V)

SG 3.1

  • Het verschil wordt veroorzaakt door een renteontvangst die niet op dit product was begroot  op het product Huisvesting Sociaal cultureel(16V).
  • Overige mutaties leiden tot een resterend voordeel (1V).

SG 3.2

  • In diverse rapportages is aangegeven dat het afschaffen van de inkomensafhankelijke eigen bijdrage en de invoering van het abonnementstarief zullen leiden tot lagere eigen bijdrage in het kader van de WMO. De bijstelling naar beneden op de eigen bijdrage in de begroting , blijkt ten opzichte van de werkelijk ontvangen bijdrage gunstiger uit vallen. Dit komt ook door de sterke toename van het aantal cliënten, de vergrijzing en het langer zelfstandig thuis wonen  (90v)

SG 3.3

  • De bijdrage voor het georganiseerde evenement Game Day 2020 zorgt voor een voordeel (5V).
Deze pagina is gebouwd op 04/30/2021 09:17:53 met de export van 04/30/2021 09:06:00