I&A
Digitale overheidsagenda
Wij hebben uitvoering gegeven aan de digitale agenda van de overheid, met als belangrijk thema in 2020 de digitale toegankelijkheid. De webportalen van de gemeente zijn getoetst aan de nieuwe eisen & richtlijnen en zijn op diverse onderdelen verbeterd. Dit om ervoor te zorgen dat iedereen de informatie en digitale dienstverlening van de gemeente kan begrijpen en kan gebruiken.
Visie I&A 2020-2023
De I&A-strategie 2020-2023 is opgesteld. Wij voeren het beleid in deze periode uit over 4 sporen:
-Doorontwikkeling dienstverlening
-Omgevingsloket Ruimte (nieuwe Omgevingswet)
-Doorontwikkeling bedrijfsvoering
-Innovatie van de ICT-omgeving
Zaakgericht werken
Het zaaksysteem van de gemeente is uitgebreid met nieuwe processen en functionaliteiten, waaronder het digitaal kunnen ondertekenen van documenten, de leerplicht/RMC registratie en de (koppeling met) de begraafplaatsadministratie. Er is een start gemaakt met het ontwerp van het proces ‘burgerbrieven’.
Informatiebeveiliging
In 2020 is uitvoering gegeven aan overgang van de BIG (baseline informatiebeveiliging gemeenten) naar de BIO. De BIO is het nieuwe normenkader voor de gehele overheid. Er zijn analyses uitgevoerd en het beveiligingsbeleid is geactualiseerd en opnieuw vastgesteld. We hebben een tool in gebruik genomen, waarbij maatregelen uit verschillende wetten en normenkaders zijn gegoten in een ‘Plan-Do-Check-Act’-cyclus. Er zijn nieuwe technische maatregelen getroffen voor de verdere beveiliging van onze ICT-systemen.
Privacy
Op het gebied van privacy zijn procedures verder aangescherpt, is er een begin gemaakt met het opzetten van een nieuw verwerkersregister en zijn er verschillende audits (DPIA’s) uitgevoerd.
Om de bewustwording rond informatiebeveiliging en privacy te vergroten en ook meetbaar te maken is begonnen met een leertraject. Hierin krijgen alle medewerkers wekelijks via de mail een vraagstelling over dit onderwerp die ze kunnen beantwoorden.
Innovatie
In het Research Data Centrum hebben we samen met het CBS enkele gemeentelijke vraagstukken onderzocht, waaronder de matrix energietransitie, dashboard verhuisbewegingen, arbeidsmigranten, jeugdhulp & sociale cohesie. Gegevensanalyse wordt steeds vaker toegepast in het kader van de informatie gestuurde overheid. We hebben in 2020 verschillende seminars gegeven om de organisatie te informeren over de dataprojecten en de resultaten.
In de twee datacenters van de gemeente zijn de opslag- en backup-systemen uitgebreid vanwege de forse groei van de opgeslagen data. Er zijn aanpassingen gedaan op de netwerkverbindingen en in de routers vanwege de toename van het dataverkeer en de nieuwe thuiswerksituatie.
Wij hebben in 2020 verschillende nieuwe applicaties in gebruik genomen en we hebben ook een aantal applicaties naar de cloud verplaatst, waaronder de (BAG)objectenregistratie.
Wij zijn een partnership aangegaan met het bedrijf Visma/Roxit voor het gebruik van een nieuw bestuurlijk besluit- en vergadersysteem en ook een nieuw raadsportaal. De aanbesteding is afgerond in 2020. De organisatie gaat in februari 2021 met dit nieuwe systeem werken.
Informatie- en archiefbeheer
In 2020 hebben we gewerkt aan het fundament van ons informatiebeheer. We hebben een actielijst met werkzaamheden opgesteld om de diverse ontwikkelingen en gewenste innovatie vorm te kunnen geven. Daarnaast hebben we gewerkt aan de Beheers regeling Informatiebeheer en aan de overdracht van oude milieu- en beleidsarchieven naar het regionaal archief.
Samenvattend
De ontwikkelingen op het gebied van digitalisering gaan snel en op het terrein van I&A is in 2020 veel gebeurd. Door de coronasituatie hebben we een aantal aanpassingen moeten doen aan onze ICT-omgeving en is (versneld) een website opgezet voor digitale burger/overheidsparticipatie. Ook hebben we geïnvesteerd in extra beveiligingsmaatregelen tegen cyberaanvallen.