Domein ruimte en economie

Verbonden partij

Omgevingsdienst Noord-Holland Noord

Openbaar belang (doel)

Het verbeteren van de kwaliteit van de uitvoering van milieutaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor minimaal de basistaken door samenwerking tussen de bevoegde overheden (inclusief OM, politie, waterschappen). Deze taken betreffen in elk geval taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, en de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten.

Vestigingsplaats

Hoorn

Deelnemers

Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec, Texel en de provincie Noord-Holland.

Structuur

Algemeen bestuur (18 leden), dagelijks bestuur (4 leden) en een voorzitter.

Bestuurlijk belang (zeggenschap)

In artikel 13, eerste lid van de (gewijzigde) Gemeenschappelijke Regeling RUD NHN is geregeld dat elk lid van het Algemeen bestuur (AB) in de vergadering een vastgesteld aantal stemmen heeft. Voor het aantal stemmen per gemeente wordt de volgende formule toegepast:

[(In te brengen budget gemeente/in te brengen budget alle gemeenten) + (Aantal inwoners gemeente/aantal inwoners alle gemeenten)]/2*(100-stemmen provincie /100)

Als gevolg van de mandatering van de VTH taken aan de RUD NHN door de provincie Noord-Holland Noord is het aantal stemmen van de provincie Noord-Holland toegenomen. Voor het jaar 2020 is de stemverdeling (op basis van 100 stemmen) binnen het Algemeen bestuur als volgt verdeeld:

  • Regio Kop van Noord-Holland: 21 stemmen
  • Regio West-Friesland      : 22 stemmen
  • Regio Alkmaar         : 27 stemmen
  • Provincie Noord-Holland   : 30 stemmen

Voor wat betreft het Dagelijks Bestuur geldt dat deze gezamenlijk 48 van de 100 stemmen vertegenwoordigen in het Algemeen Bestuur. Vertegenwoordiging in het AB door wethouder H. Heddes.

Binnen het totaal van de 21 stemmen van de Kop van Noord-Holland heeft de gemeente Schagen er 5. Dit zijn er minder dan voorgaande jaren, wat te maken heeft met de terugname van taken.

Raadsrapporteurs

 B. Glashouwer, A. Groot en J. Kröger

Financieel belang

Op de begroting 2020 heeft de OD NHN een indexering van 2,92 % toegepast. Voor de VTH-plustaken zijn zowel de baten als de lasten met 2,86 % geïndexeerd.

Het lumpsum bedrag aan de OD van ca. 8,5 ton bevat ook een klein deel voor projecten.

De OD heeft in het concept uitvoeringsprogramma voor 2020 aangegeven, dat voor een adequate uitvoering van de opgedragen taken, gegeven de in het Algemeen Bestuur vastgestelde strategie, een hogere bijdrage is benodigd van ca. € 81 duizend. De genoemde bijdrage in onderstaande tabel is exclusief deze hogere bijdrage.

Bijdrage 2020

Prognose resultaat

Eigen vermogen (01-01-2020)

Eigen vermogen (31-12-2020)

Vreemd vermogen (01-01-2020)

Vreemd vermogen (31-12-2020)

855

2.797

3.142

5.766

0

0

                                                                    bedragen x € 1.000

Risico's

De benodigde weerstandscapaciteit wordt gevormd op basis van een inventarisatie en waardering van de risico’s, zoals vastgesteld in de Nota weerstandsvermogen en risicobeheersing. De totaal benodigde weerstandscapaciteit wordt becijferd op € 330.000,-. De stand van de Algemene Reserve bedraagt na toevoeging van het rekeningresultaat over 2020 € 321.489. Dit betekent dat het verschil van € 8.511,- als risico bij de deelnemers ligt. Voor Schagen komt dit uit op €368,-

Zienswijze

De zienswijze voor de begroting 2020 is met de vier gemeenten in de Kop van Noord-Holland tot stand gekomen. Schagen heeft een aparte zienswijze ingediend ten aanzien van de taakvermindering (hieronder punt 5). In de raadsvergadering van 25 juni 2019 heeft u besloten om de volgende zienswijzen in te dienen:

  1. De OD geeft aan nog onvoldoende zicht op de diverse wensen te hebben ten aanzien van grote ontwikkelingen als de Omgevingswet en de financieringswijze en dat verdere invulling zal worden geven door begrotingswijzigingen. Dit heeft niet onze voorkeur.
  2. Het is belangrijk dat de pilot outputfinanciering dit jaar van start gaat zodat de bestuurlijke keuze voor de financieringsvorm geen vertraging oploopt en de discussie hierover in het AB gevoerd kan worden;
  3. De motivering voor afwijking van de FUGR regels met betrekking tot de indexering vinden wij tekort schieten;
  4. De weerstandscapaciteit is waarschijnlijk hoger dan uit de begroting blijkt.
  5. De taak terugname van Schagen is ten onrechte niet geïndexeerd.

Wat heeft de RUD er mee gedaan?

  1. Het Dagelijks Bestuur heeft een aantal projecten uitgewerkt en het projectvoorstel ter kennis gebracht aan het AB. Er zijn geen begrotingswijzigingen voorgelegd die zien op de grote beleidsontwikkelingen.
  2. De OD is gestart met de pilot. Tussentijdse rapportages ontbreken vooralsnog.
  3. De indexering is niet overgenomen door het AB met een toelichting op de afwijking.
  4. De OD heeft een overzicht gegeven van de reservepositie.

De taak terugname is alsnog geïndexeerd hetgeen geleid heeft tot een lagere lumpsum.

Beleids- voornemens

De doelstellingen in de begroting 2020 zijn concreet en voorzien van indicatoren voor het behalen van het resultaat. Ze zijn gericht op kwaliteit van het afhandelen van de milieutaken binnen de gestelde termijnen.

Kengetallen

Kengetallen financiële positie

  • Solvabiliteitsratio

37,92

  • Netto schuldquote

-22,96

  • Structurele exploitatieruimte

10,82

Toelichting Kerngetallen financieel:
Netto schuldquote
Hoe lager het percentage, hoe beter. Met een netto schuldquote <90% valt de OD NHN dan ook in de minst risicovolle categorie. De OD NHN heeft zelfs een negatief percentage. Dit wordt veroorzaakt door dat de financiële middelen hoger zijn dan de schulden.
Solvabiliteitsratio
Hoe hoger dit percentage, hoe beter. Een hoog ratio betekend dat de organisatie relatief veel eigen vermogen heeft en goed in staat is om aan de financiële verplichtingen te voldoen. Met een percentage tussen de 20 en 50% valt de OD NHN in de neutrale categorie. Door het positieve resultaat is het eigen vermogen toegenomen en is het percentage hoger dan begroot.
Structurele exploitatieruimte
Hoe hoger dit percentage, hoe beter. Een percentage boven de 0% valt in de categorie die het minst risicovol is. De OD heeft voldoende structurele baten om de structurele lasten te dekken.

Doelrealisatie

In de begroting zijn de ontwikkelingen binnen de taakuitvoering 2020 benoemd. Het behalen van de doelstellingen heeft te lijden gehad onder de coronapandemie. De vernieuwing van de automatisering ligt weliswaar achter op de oorspronkelijke planning, maar financieel blijft men vooralsnog binnen hetgeen was begroot.
In 2020 zijn ten gevolge van de taakvermindering de niet-basistaken milieu door Schagen zelf uitgevoerd. Door een combinatie te maken met de voorbereiding op de Omgevingswet zijn milieucursussen gecombineerd met Omgevingswetopleidingen. Dit heeft tot een besparing geleid in de opleiding van het eigen personeel. Daarnaast is met de invulling vacatures parate kennis van milieu in huis gehaald. Door de coronasituatie is lage prioriteit gegeven aan toezicht en handhaving op milieugebied. Dat betekent dat de er dit jaar flink minder is uitgegeven aan milieutaken. Een deel hiervan is eenmalig.

Webadres

www.odnhn.nl

Deze pagina is gebouwd op 04/30/2021 09:17:53 met de export van 04/30/2021 09:06:00