Domein samenleving en gezondheid

Verbonden partij

Veiligheidsregio Noord-Holland Noord

Openbaar belang (doel)

Het gezamenlijk behartigen van belangen, die de schaal van de individuele gemeenten te boven gaan, ten behoeve van de veiligheid van de bevolking in het samenwerkingsgebied. De veiligheidsregio Noord- Holland Noord staat voor het verkleinen van risico’s en het beperken van leed en (gezondheids)schade bij incidenten. Dit doen we door het bieden van adequate hulp en intensief samen te werken met andere partijen die betrokken zijn bij veiligheid en hulpverlening. Burgers en bedrijven stimuleren we tot zelfredzaamheid en het nemen van eigen verantwoordelijkheid.

Vestigingsplaats

Alkmaar

Deelnemers

Alkmaar, Castricum, Bergen, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen,  Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec en Texel.

Structuur

Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter.

Bestuurlijk belang (zeggenschap)

In artikel 9 eerste lid van de (gewijzigde) Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio NHN is geregeld dat  het algemeen bestuur beslist bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken geeft de stem van de voorzitter de doorslag. In artikel 9 lid 2 is geregeld dat ieder lid van het algemeen bestuur een aantal stemmen heeft afhankelijk van het percentage dat de gemeente bijdraagt aan de begroting van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Vertegenwoordiging in het AB door burgemeester M,J.P. van Kampen.

Raadsrapporteurs

J. Wiskerke en C.C. Wang

Financieel belang

Als de opgenomen beleidsdoelen worden gehaald  binnen de bestaande begroting.

Bijdrage 2020

Prognose resultaat

Eigen vermogen (01-01-2020)

Eigen vermogen (31-12-2020)

Vreemd vermogen (01-01-2020)

Vreemd vermogen (31-12-2020)

3.377

3.425

5.327

8.228

339

359

Bedragen x € 1.000

Risico's

In het jaarverslag 2020 van de veiligheidsregio is een risicoprofiel opgenomen met een totale reikwijdte van € 1.295.000. De ratio weerstandsvermogen versus weerstandscapaciteit bedraagt op basis van de aanwezige buffer € 1.912.000 /  € 1.295.000 * 100% = 147 %. Dit houdt in dat de Veiligheidsregio in staat is om de onderkende risico’s financieel te dragen.

Zienswijze

 De zienswijze voor de begroting 2020 is met de vier gemeenten in de Kop van Noord-Holland tot stand gekomen en in de regionale raadscommissie Noordkop (RRN) van 6 juni 2019 behandeld. In de raadsvergadering van 25 juni 2019 heeft u besloten om de volgende zienswijze in te dienen:

  1. Programma Brandweer

Het Algemeen Bestuur van de veiligheidsregio Noord-Holland Noord wordt verzocht om dit programma te monitoren. Vooraf moeten de financiën geregeld zijn en in beeld zijn, dit is al eerder in een zienswijze aan de veiligheidsregio aangegeven. Onduidelijk is wat er in 2020 in het programma brandweer 360 wordt gedaan en hoe dit wordt aangepakt.

Antwoord DB:
Het Algemeen Bestuur gaat dit programma monitoren. Indien de genoemde ontwikkelingen leiden tot nieuw beleid en taken dan worden de financiële consequenties in beeld gebracht en voorgelegd aan het bestuur.

  1. Programma meldkamer

De veiligheidsregio wordt verzocht om nadere toelichting te geven op de financiële gevolgen en vooral met betrekking tot een eventueel risico als het vangnet niet toereikend is. De kosten die zijn ontstaan worden verder uitgewerkt in de begroting onder het kopje weerstandsvermogen. De berekeningen die daar worden genoemd zijn onduidelijk, nadere toelichting is nodig.

Antwoord DB:
De inschatting van het risico dat de project/frictiekosten hoger uitvallen klein is (25%). In de risicoparagraaf is aangegeven dat de verwachting is dat dit binnen het weerstandsvermogen is op te vangen.

  1. Programma Veiligheidshuis

Klopt de constatering dat de genoemde programma's onder de commissie Zorg & Veiligheid vallen en dat de Veiligheidsregio alleen een faciliterende rol heeft voor deze commissie?

Antwoord DB:
De genoemde programma's vallen onder de bestuurlijke aansturing van de commissie Zorg & Veiligheid. De Veiligheidsregio faciliteert zowel deze commissie als deze programma's.

  1. Algemene opmerking

De Veiligheidsregio wordt verzocht om te zorgen dat alle gemeenten dezelfde informatie hebben. Nu wordt er geconstateerd dat er gemeenten zijn met een informatie achterstand. In deze zienswijze, als ook in de zienswijze van de kadernota 2020, worden er verduidelijkende vragen gesteld. Deze vragen kunnen worden weggenomen door middel van een goede afstemming en voorbereiding tussen de Veiligheidsregio en de gemeenten. Het is van belang om de samenwerking te verbeteren en om in overleg te komen tot een goed werkproces om deze afstemming te borgen.

Antwoord DB:
Alle gemeenten hebben exact dezelfde informatie ontvangen. Graag hoort het bestuur van de Noordkop gemeenten welke informatie zij niet ontvangen hebben.
Het bestuur van VRNHN vindt een goede afstemming met de gemeenten ook van groot belang. De directie heeft daarvoor ook bij de regionale raadsbijeenkomsten, zowel bij de kadernota als de begroting en jaarrekening, de stukken met de raden besproken en vragen mogen beantwoorden. Daarnaast roept het bestuur de Noordkop gemeenten op om eventuele vragen vooraf ambtelijk ook bij de veiligheidsregio neer te leggen, zodat deze van tevoren beantwoord kunnen worden.

Beleids- voornemens

 Het motto van Veiligheidsregio Noord-Holland is ‘samen hulpvaardig’ om leed en schade te voorkomen en te beperken. De komende jaren wil zij zich meer richten op het verkleinen van risico’s en focussen op preventie. In het beleidsplan laat de VR  zien dat ze dit doel wil bereiken door samen te werken. Niet alleen met gemeenten en andere ketenpartners, maar ook met inwoners en ondernemers. Samen gaan zij  aan de slag met voorkomen, voorbereiden, coördineren en hulpverlenen.
De zes thema’s zijn: veiliger leven, veiligere gebouwen, veiligere evenementen, samenwerking tijdens crisis, goede hulpverlening om levens te redden en het tegengaan van maatschappelijke onrust

Kengetallen

Solvabiliteitsratio                      

0,15

Netto schuldquote

0,48

Structurele exploitatieruimte

3,12%

Duiding kengetallen
Solvabiliteit: algemeen wordt een ratio van 1 of hoger gekwantificeerd als voldoende. Bij VR NHN is de ratio beduidend lager wat wordt veroorzaakt door:  

  • een relatief laag eigen vermogen; als gevolg van een restrictie van maximaal 2,5% van de totale lasten (zie paragraaf Weerstandsvermogen);
  • een omvangrijke lening portefeuille als gevolg van de overname van roerende en onroerende goederen van gemeenten in het kader van de regionalisering in 2014.

Netto schuldquote: algemeen wordt ratio van 1 of lager gekwantificeerd als voldoende. VR NHN voldoet aan deze norm.

 Structurele exploitatieruimte: deze begroting is gebaseerd op structurele baten en lasten. De opgenomen incidentele baten en lasten zijn beperkt waardoor de ratio laag is.

Doelrealisatie

In 2020 zijn o.a. de volgende speerpunten gerealiseerd:

Ambulancezorg

  • De landelijke vaststelling van het kwaliteitskader spoedzorgketen is afgerond. Deze beschrijft hoe partijen in de zorg met elkaar willen samenwerken om iedere patiënt met acute zorgvraag 24/7 spoedzorg van goede kwaliteit te leveren.
  • De voorbereidingen wet ambulancezorg 2021 is gerealiseerd.

Brandweer

  • Het experiment brandweer assistent is afgerond.
  • Het brandweerzorgplan voor gebied fase 1 (binnen team Alkmaar) is vastgesteld.

Ghor

  • De Analyse verminderd zelfredzaamheid is gerealiseerd.
  • Het Hazard responseteam voor Chemisch Biologisch Nucleaire incidenten is geïmplementeerd.

Meldkamer

  • Het optimaliseren van het triageproces en de werkwijze op de meldkamer voor een efficiëntere ketensamenwerking door een éénduidige en optimale urgentieclassificatie en een protocol voor éénduidige triage liggen op schema.

Risico- en crisisbeheersing

  • Het risicoprofiel 2020-2023 is vastgesteld.
  • De voorbereidingen voor de Wet Veiligheidsregio’s liggen op schema.
  • De verkenning uitgevoerd naar de rol van de veiligheidsregio bij de effecten van digitale verstoringen.

Zorg- en Veiligheidshuis

  • De implementatie Wet verplichte GGZ is afgerond.
  • De evaluatie of de huidige formatie toereikend is om de groeiende aantal casussen tijdig te kunnen afhandelen is gerealiseerd.
  • Hett voorstel Zorgcoördinatie Mensenhandel is door het bestuur vastgesteld.
  • De regiovisie Geweld hoort nergens thuis is vastgesteld.

Deze speerpunten dragen ook bij aan resultaat 2.3 van het sociaal domein

Webadres

www.vrnhn.nl

Deze pagina is gebouwd op 04/30/2021 09:17:53 met de export van 04/30/2021 09:06:00