Domein leefomgeving en duurzaamheid

Doelen en resultaten

Resultaat LD1.1Dagelijks onderhoud, groot onderhoud en vervanging kapitaalgoederen na technische levensduur

Dagelijks onderhoud
We voeren dagelijks onderhoud uit aan onze kapitaalgoederen, zodat zij in een goede staat blijven. Dit onderhoud bestaat uit preventieve maatregelen en maatregelen waarbij wij kapitaalgoederen verbeteren. We maken hierbij onderscheid tussen zogeheten service onderhoud en regulier onderhoud. Service onderhoud is niet gepland onderhoud en het gevolg van meldingen of wensen van inwoners of het gevolg van schades en vernielingen. Regulier onderhoud is onderhoud dat we tijdens het jaar periodiek uitvoeren of dat uit (periodieke) inspecties naar voren komt.

Groot onderhoud
Met groot onderhoud bedoelen we het uitvoeren van grotere en meer ingrijpende maatregelen op een groot deel van het kapitaalgoed. Groot onderhoud is nodig om de verwachte en geplande levensduur van een kapitaalgoed te halen. Groot onderhoud heeft een planmatig karakter en een lage frequentie. Hierdoor kunnen de kosten van jaar tot jaar sterk variëren.

Vervanging kapitaalgoederen ná technische levensduur
Hiermee bedoelen we het compleet vervangen van kapitaalgoederen die aan het eind van de geplande levensduur zijn. En daarbij kwalitatief ook niet meer voldoen. De technische afschrijvingstermijn van bijna alle kapitaalgoederen in de openbare ruimte beloopt enkele tot zelfs vele decennia. Een duurzame instandhouding betekent dat we de rekening (zowel de financiële als de technische) voor het beheer en onderhoud niet naar de toekomst doorschuiven. Daarom is directe afschrijving op beheer en onderhoud van de openbare ruimte het uitgangspunt.

We hebben dit gedaan door:

De Basis op Orde
We hebben gewerkt aan verdere verdieping en verbreding van de gelegde basis. Het gegevensbeheer heeft een verdiepingsslag ondergaan door de areaalgegevens van de BGT (vlakken, lijnen en punten) te matchen met de areaalgegevens van Obsurv. Hierdoor is automatisch berichtenverkeer tussen BGT en Obsurv mogelijk bij mutaties in de openbare ruimte. Gemeente Schagen loopt hiermee voorop, in de voorhoede van Nederlandse gemeenten.

Achterstallig onderhoud inhalen (inclusief vier specifieke projecten)
Het betreft hier de vervanging van riolering en bovengrondse infrastructuur in Stroet (Sint Maarten), Sint Maartensweg (Sint Maartensbrug), Hartendorp en Alingterp (Warmenhuizen) en Sandepark (Groote Keeten). We hebben een start gemaakt met de voorbereiding van zowel de vervanging van het riool als de bovengrondse infrastructuur.
In 2020 kon nog niet gestart worden met het verbeteren van de riolering tussen Groote Keeten en Callantsoog, vanwege onduidelijkheid over Boskerpark.

De overdracht van wegen van HHNK naar de gemeente
Het hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier onderhoudt en beheert in 2020 nog een groot aantal wegen in ons buitengebied. Dit areaal is op 1 januari 2021 aan de gemeente overgedragen. Het areaal betreft niet alleen wegen, maar ook bruggen, grasbermen, bomen, bebording en straatmeubilair.
Met een grote inzet is het mogelijk gemaakt om de beheeroverdracht van 155 km 'waterschapswegen' mogelijk te maken. Buiten de provinciale en Rijkswegen, is er hiermee voor de inwoner nog maar 1 wegbeheerder binnen de gemeente. Hiermee is onduidelijkheid verdwenen en is 1 loket ontstaan waar de inwoner terecht kan; een grote stap in dienstverlening en geluk van onze inwoners!

Extra onderhoud civiele kunstwerken
In 2020 hebben we inzichtelijk gemaakt hoe sterk de noodzaak is voor noodzakelijk extra onderhoud aan de civiele kunstwerken. Dit om de kunstwerken veilig te houden. Voorbereidingen zijn in gang gezet om in 2021 de noodzakelijke herstelwerkzaamheden uit te kunnen voeren.

Overname stedelijk water
We zijn gestart met de overname van het beheer van stedelijk water (OSW) door het hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. Naar verwachting ronden we de overdracht in 2021 af, zodat het stedelijk water per 1 januari 2022 in beheer wordt overgedragen aan HHNK.

Herinrichting Schagerweg Schagerbrug
We hebben samen met de belanghebbenden verder gewerkt aan het definitief ontwerp. Daarbij is de participatie hoog ingezet. Er is veel aandacht uitgegaan naar het verenigen van de verschillende standpunten in het dorp.   
Voor het verbeteren van de verkeersveiligheid op de kruisingen van de Grote Sloot hebben we de oplossing vanuit project Schagerweg overgenomen. Deze gaan we gebruiken op twee overige kruisingen voor gelijkwaardige inrichting.

Renovatie Veersloot
Het Veersloot in Dirkshorn hebben wij vernieuwd, als sluitstuk van de renovatie in Dirkshorn.

Indicator:
Onderstaande indicatoren zijn in 2018 voor het eerst gemeten middels de 'Burgerpeiling Schagen 2018'. Gekozen is om de resultaten van Schagen af te zetten tegen de gemiddelde resultaten van Nederland. Er zijn nog geen recentere gegevens beschikbaar.

Staat van de buurt - Buurt is 'heel'

Jaar

Schagen

Nederland

2018

79

77

Eenheid: % (helemaal) mee eens

Bron: VNG - Burgerpeiling Waarstaatjegemeente.nl

www.waarstaatjegemeente.nl

Staat van de buurt - Buurt is 'schoon'

Jaar

Schagen

Nederland

2018

78

65

Eenheid: % (helemaal) mee eens

Bron: VNG - Burgerpeiling Waarstaatjegemeente.nl

www.waarstaatjegemeente.nl

Staat van de buurt - Straten, paden en trottoirs zijn goed begaanbaar 

Jaar

Schagen

Nederland

2018

58

62

Eenheid: % (helemaal) mee eens

Bron: VNG - Burgerpeiling Waarstaatjegemeente.nl

www.waarstaatjegemeente.nl

Staat van de buurt - Groenvoorziening is goed onderhouden 

Jaar

Schagen

Nederland

2018

61

56

Eenheid: % (helemaal) mee eens

Bron: VNG - Burgerpeiling Waarstaatjegemeente.nl

www.waarstaatjegemeente.nl

Deze pagina is gebouwd op 04/30/2021 09:17:53 met de export van 04/30/2021 09:06:00